Tillbaks till 2004

2004-09-30
Höstpremiär! Ett fantastiskt Brittsommarväder gjorde att kanske inte fisket var på topp. Men riktigt skönt var det på sjön. Det enda som det blev idag i fiskväg var en sexhektos abborre och en gädda på 4,5 kg. Hade väl egentligen tänkt mig andra kulörer på fisken idag, men dom kvalade bägge in i PVS, så det var ju trevligt i alla fall. Enda snöpliga vara att jag i min iver att spara 24 sekunder när jag skulle ut, istället för att gå 3 gånger med grejer i båten, gick 1 och stöp med dunkar, overaller och ryggsäckar och trampade snett. Så nu lär det inte bli något hoppande i båtar på ett tag. I alla fall inte före helgen...
VattenTemp: 12 (13). Vind: "omkring" V, c:a 0-2 m/s. Lufttryck 1017 hPA. Måne: 17/28. Sol.

2004-09-26
Idag var ketchupen med. Och senapen också. Åkte i mellanFryken idag istället. Kanske dumt beslut eftersom starten var framskjuten 2 timmar p.g.a dimma i nilsby (Jojo...). Så det blev bara 3 timmars fiske idag. Såg lite fel på sjökortet och blandade ihop Arvidstorpsviken(?) och Prästbolsviken, men det var inte så noga. Gled förbi Malöa också, men det vart inget. Trodde vi hade dragit en vinstlott när vi tillsammans med bara två båtar till styrde stadigt mot ett måsdyk. Men det var lika dött här. Var väl någon som hade matat måsarna med körv och körvbröd för att lura alla andra från platserna där den "riktiga" fisken fanns. Bom blev det. Tyvärr blev det ju bom på "Lucky looser" dragningen också. Men ett kanonväder hela helgen gjorde att det var en trevlig tillställning ändå.
Gäddfestivalen efter dag 2:
1. Rosa Magnum 12,39 kg
2. Borgs motor 11,95 kg
3. Swedew 11,81 kg
81. Team Sliver 1,82 kg.
VattenTemp: 11-12. Vind ?, c:a 0-4 m/s. Lufttryck 999 hPA. Måne: 13/28. Klart/Sol.

2004-09-25
Körväting på Fryken, dag 1. Vilken blåsning! Efter att ha guppat omkring på Fryken i ett par timmar skulle det smaka bra med körv tyckte vi. Men det visade sig att det varken var senap eller ketchup med! Det fick bli körv naturell istället. Det gick bra det också. Fiskemässigt spetsade vi in oss på "lucky looser" priset, men när vi skulle ta upp var det allt en gädda som klev på ändå, så tji fick vi i LuckyLooser tävlingen. Vi körde i nedre Fryken, och en snabb uträkning ger att fiskar man därnere så får man c:a 1,5 timmar längre fisketid jämfört med de som harvar runt utanför Stamfrändegrundet. Det är ju lite orättvist, så imorgon får det bli att åka upp till Sunne för oss istället, så att oddsen blir lika.
Gäddfestivalen dag 1:
1. Borgs motor 11,95 kg
2. Swedew 11,81 kg
3. Rosa Magnum 10,2 kg (1 gädda)
53. Team Sliver 1,82 kg.
VattenTemp: 12-13. Vind N - S, c:a 1-6 m/s. Lufttryck 997 hPA. Måne: 12/28. Mestadels Klart/Sol.

2004-09-19
Körde lite PGJ (Pelagisk Gädd Jakt) utanför Sätersholmarna. Mestadels ett pryltest. Inte vidare lyckat. Blev av med en Dipsy och slog sönder en GPS. Ingen fisk fick jag heller.
VattenTemp:13 Vind: S-SV, c: 4-8 m/s. Lufttryck: 998 hPA. Måne: 5/28. Regn - uppsprickande till klart.

04-09-16
C.C och jag var ute vid Örsholmen för att testa nya grejerna. Kanske 1 timme totalt. Det är långt kvar att övertyga om att multi skall vara bättre än haspel. Men utmaning är det ju. Kanske...
Fisk blev det naturligtvis inte. Prövade med spinnare och Skitter.
Temp: c:a 14. Vind: V, c:a 5-8 m/s. Lufttryck: 1013 hPA. Måne: 2/28. Klart/Sol.

04-09-11
Var uppe långt innan tuppen ens hade funderat på att gå upp, men det blåste för mycket. Även vid de nästa uppdateringarna vid Klacken blåste det för mycket för att åka ut tycker jag. Men efter 7 såg det lovande ut så jag drog iväg. "Satte mig" på Torsholmsåttan, men här var det ingen aktivitet. Ej heller ute vid Tenholmen. På väg ut mot Måns-Bengts i gropig sjö ser jag ett måsdyk. Prövar här och här är det vinst varje gång. En riktig huggsexa får jag var med om och det tokhugger både på balans och blänk. Inom en timme har jag fått mer än nog. Sparar 35st. Inga rekordfiskar, men fina matabborrar i alla fall. Alla ser ut som ballonger och spyr nors. Ser lovande ut inför höstfisket efter di blanke...
När jag sitter och pimplar märker jag att jag har mycket vatten i båten, som väller in från aktern. Säkert en kombination av att jag hade mycket regnvatten inne från början och att jag tog in mer vid styrmuffen tack vare detta. Lite olustig känsla hur som helst.
Efter huggsexan kör jag ett test med djupgående kontra linutlägg på dipsys. Till min förvåning får jag en gädda på ett hemligt test inför gäddfestivalen. Inte heller det någon rekordfisk, men det är ju de första jag får i PVS, så jag för in dessa.
VattenTemp: 15. Vind: S, c:a 2-4 m/s. Lufttryck: 1003 hPA. Måne: 27/28: Sol.

04-09-04
L och jag till Örten. Vi prövade allt. Mete med död och levande mört. Flötmete och bottenmete, spinn och pimpel. Men resultatet var klent. Bara några abborrar och några gäddor. Motorn krånglade, så vi kunde inte köra effektivt efter gösen. Prövade istället med gamla Atom och Toby i vasskanter. Det gjorde att vi fick ett gäng årsyngel av gädda.
Temp: 17. Vind: S. Lufttryck 1021hPA. Måne: 21/28. Sol, dis.

04-09-02
Bättre väder idag, men sämre fiske. Fick bara några stycken. Många napp, men idag var det försiktigt. Blev av med ett spö. Troligtvis har det skakat ur båten vid förflyttning. Eller så var det en trut som åt upp det. Borta var det i alla fall. Saknaden kommer väl inte att vara alltför stor, för det var inte ett av de bättre spöna, men det är ju onödigt att kasta grejer i sjön ändå.
VattenTemp: 16-17. Vind: SO-SV, c:a 3-4 m/s. Lufttryck: 1014 hPA. Måne: 19/28. Sol.