Tillbaks till 2005

Gjorde ett försök i söderänden av sjön. Var sugen på en vase som såg het ut. Det blev ett par gäddor, en hyfsad, och några mindre abborrar. Sen skulle jag påbörja lodningen i söderändan var det tänkt. Men jag hann bara loda ett tiotal punkter innan himlen öppnade sig och dränkte allt, dvs mig och alla fiskegrejer, så det fick bli hemgång.

Ett nytt försök mot storabborren. Prövade, förutom Skitter och spinnare, mete med mask. Men det var bara Skitter som gällde fortfarande. Fick ett par halvkilos, men ingen kontakt med di store. Efter ett par timmar hämtade jag upp CC och vi körde några vändor efter gösen. Några stötar, men ingen i båten. En varsin gädda bara.

H var i solstaden, så jag bjöd på båttur. Inte nog med det, stursk som jag var lovade jag gösmiddag. Sånt kan lätt straffa sig. Men det gick bra. En del gösar i båten och vi sparade 1 fin matgös. En del abborrar blev det också. Tyvärr blåste det så ankaret hade svårt att sätta sig inne på gösastället, så vi fick retirera till ett annat ställe. En tjock matta med fisk på lodet, men dåligt på kroken. Man kände hur fisken sam emot linan, men tog inte. H lyckades först fiska bort en krok, som han strax fick upp igen i nästa abborre som kom upp.
VattenTemp: c:a 20. Vind: Mycket! Lufttryck: ? hPA. Måne: 22/29 (48%). Mulet - regnstänk.

Gick i lodinga på morgonen. Som omväxling fick jag en gädda när jag körde. Provade Skitter på de heta abborrplatserna. Fick ett par halvkilos och hade kontakt med dom riktigt stora, men ingen fast. Fick ytterligare en skittergädda också.

Var nere på kusten, Grundsund, och hälsade på vänner. Jag hann med att få prova någon timmes makrilldörjning. Det blev 5 stycken i det hårda vädret. Dessutom lyckades jag få upp en babytorsk, när vi satt i lä och drack kaffe bakom en ö. Kul att få pröva ett fiske som jag inte provat förut. Gav mersmak, skall definitivt prövas igen. Men kanske under lugnare förhållanden...

L gjorde sin Örtenpremiär för året. En efterlängtad sådan kan man tro. Innan jag hade kommit i ordning hade L tagit ett par stadiga abborrar med en topp på 650gr. Ny PVS-etta för honom! Vi prövade spinn, mete och "skitter". Skitter var överlägset och fin storlek var det på abborrarna. Konstigt väder med regnskurar och blåst som snabbt drev in. En annalkande regnskur fick oss att åka in till land, men skuren gick förbi oss med en vit vägg några hundra meter bort. I skymningen körde vi efter gösen. Jag gissade på att det skulle bli 3 gösar idag, och det var precis vad det blev. Största på bleka 1,2kg. L fick sin första PVS:are på 0,7kg (?).

I, CC och jag var till I:s gamla hemtrakter, till den "glömda sjön". Ett fantastiskt ställe som skrek ut att det borde finnas öring. Men det gör det tyvärr inte. Bara abborre, gädda och vitfisk. En fisketävling introducerades snabbt och I bevisade klassen igen med toppknutet spö. Mest abborrar men några sarvar och en gädda blev det. Inga större exemplar, men några av abborrarna såg ut att kunna ha större syskon. I vann tävlingen, om inte överlägset så i alla fall säkert.

Senare på kvällen var jag ut och lodade av fler punkter. Hälften gjorda nu! Men inte en stöt på spöt jag hade på släp.

Båttur med CC:s sis och juniorerna. K-junior och jag var ute och prövade att pimpla. Egentligen var det abborre som var målet. Vi fick bara 1. Däremot var gösarna i stöten. Mycket stötar som sagt, men också 6-7 stycken i båten men många små. Vi sparade bara en som var över måttet. Men ett par bamsingar var på också. En så pass bamse att den drog med sig en gösblacka som ett rov. Prövade också att spinna lite från land. En liten gädda och en abborre blev resultatet. Roligt att se att G3 fungerade lika bra med 6 personer som med 2. En skillnad på 1 knop i marschfart!
VattenTemp: c:a 23. Vind: 3-8 m/s. Lufttryck: 993 hPA. Måne: 14/29 (99%). Mulet.

Idag skulle jag pröva om abborren ändå inte fanns någonstans i Örten. Gick trögt att få agnfisk till det tänkta metet, men några blev det. I storabborrland prövade jag allt; spinnare, jigg och mete. Men inget gav resultat. Inga jagande abborrar syntes heller till. Har inte sett någon jagande abborre på hela året. Riktigt oroväckande. Men när jag prövade med Skitter Pop fick jag några kontakter. Tappade 2, varav en riktig bamsing och fick upp en på knappa halvkilot. När solen sänkte sig körde jag efter gösen. Den var klart på gång. Många stötar och ett par klantigt tappade. 2 stycken hamnade i båten. 1,5kg och 1kg var dessa på. En mystisk kväll. Månen var låg och stark, älvorna dansade över sjön och luften var så fuktig som om det regnade. Allt plaskblött.

Morronfiske i V:a Örten. Gjorde en satsning innan regnet skulle komma. Fokus låg på göspimpling. Men inte en stöt på de ställen jag prövade. Till slut fick jag ta till "när inget annat hjälper", d.v.s dragrodd vid udden med gösgaranti. När jag körde över bombern fick jag till slut en gös på 1,6kg.

050711-050713
CC och jag hade båtsemester i Lurö och Läckö skärgård. Många schyssta snäckor och fint väder. Jag lyckades med bedriften att inte få en enda fisk på 3 dagar, trots idoga försök.

CC och jag var med på "gösnatta" i Örten. Fokus kanske inte låg helt på gösfiske hos alla, många utan varken spö eller båt, men trevlig stämning i alla fall. CC och jag gjorde trots allt ett seriöst försök på gösen. Förutsättningarna såg fina ut, en lugn kväll efter ett kort åskoväder. Men det var trögt, trögt. Det satt långt inne innan vi fick en gös på dryga kilot som skulle bli kvällens enda. Vi gav oss medan lågorna fortfarande stod höga på grillplatsen. Yamahan funkade som en klocka med nytt stift (NGK B6HS).

Var till Busjön. Motorn till vraket hade genomgått en mindre renovering. Kanske blev en liten förbättring, men mycket roing i alla fall. Fick 3 gösar, men alla små. En mängd smågäddor och en abborre blev det också. Vinden vände åt alla håll och åskan låg i luften.

UB och jag prövade Borssjön med vraket. Vraket hade fått sin jungfrutur redan, men nu skulle hon fiskas in. Hoppades på gös på första försöket naturligtvis. Det blåste en del när vi gick ut, så vi la oss i lä och drack kaffe och spinnfiskade lite. UB drog en abborre och jag tappade en trolig gädda. När vi började köra efter gösen, så fungerade inte motorn något bra utan värmenöp titt som tätt så jag fick ro emellanåt. UB drog en gös ganska omgående. Lite för liten och tyvärr skulle det visa sig bli kvällens enda. En kul grej:
Vi åkte förbi en pinne som stack upp mitt i sjön. Vi trodde det var en vase eller "vål" som dom säger i Molkom. När vi i sista vändan körde lite närmare ser vi att det är ett metspö! Jag måttar in UB mot det och han drar upp. Det stretar emot och på kroken sitter en redig braxen! Vore kul att veta hur det där hade gått till.

Upp i "nästan-morgon" och prövade att spinna efter abborre. Stendött. Körde istället av några punkter igen, men idag inte ett skvatt. Hade ett par wobbler på släp när jag bytte båtar också, men inte ett dugg. Inte ens i mjärden jag lagt ut har det gått in fisk. Svallkött?

Lodade på i Örten och körde gösavenyn ett par gånger. Bara ett par gäddsnipor. Oroväckande...

Dags för Ekenästräffen. 40 båtar kom till start vilket var rekord. Stilla bleken och sol och varmt. Barfota, kortbyxor, solbrickor och parasoll(!) med andra ord. Eftersom vi inte hade fått blankt, vilket naturligtvis är målet, mellan Djurö och Lurö lade vi krutet på Brommö NV idag. Det började med att vi tog en liten gädda norr om Djurö. När vi gick ner mot Brommö NV får vi ett stadigt hugg som nästan river spöriggen. Vi får se en formidabel flodhäst långt bakom båten. En bastant gädda har tagit en rödvit BilTema-wobbler. Tyvärr är det på spöt med skräplinan, det vill säga flätlinan, så den biter naturligtvis av linan på ett kick. Efter detta lugnar det ner sig lite igen tills vi går över en kant ner mot 55m. Då är det hugg igen. Jag får drilla detta som bara är tungt. Känns nästan som... Just det, en gös på 3,6kg! Tyvärr är denna tagen i V:a Götaland (?), så den kvalar inte in i PVS, där naturligtvis fisken skall vara tagen i Värmland. Panik utbryter när vi har krokat av gösen och får se en flytkula 20m framför båten. Huvuden går som proppellrar för att finna var nätet kan vara. Vi kan inte göra något förutom att hålla kurs och fart och hoppas på det bästa. Men det gick bra. Vi trodde senare att det var en kula som låg och drev, men den satt fast och markerade något. Men vi fastnade inte i några otäckheter. Vi tar en volta och kommer runt från samma håll där gösen högg igen och då får vi se hyfsad stor betesfisk som är jagad av något. Det dröjer inte många sekunder innan en ny gös kliver på. Denna vägde 3,1kg. Vi går över några gånger till och har några mystiskheter på spöna, men inget mer i båten. Vi går igenom kompassrosen och sen tillbaka igen. Innan det är dags att ge sig får vi dagens tredje gädda som väger 6,1kg. Inte heller denna var tagen i Värmland.
Team Sliver hamnar på en slutlig 17:e plats i Ekenästräffen på 26547 poäng, vilket kan jämföras med 73799 poäng som 1:an Åsen/Sahlin/TMC hade. Vi placerar oss precis i mitten av dem som har fått fisk, en klart godkänd insats. Tyvärr blev det inget blankt på de två dagarna vi hade på Ekenäs. Fiskehatten lyfts av för de team som lyckades få blankt. Vi själva försökte det mesta men lyckades inte.
Fler bilder från Ekenästräffen finns under bilder.
VattenTemp: c:a 16-22. Vind: Nej. Lufttryck: ? hPA. Måne: 26/29 (12%). SOL.

Team Sliver skulle ställa upp i Ekenästräffen. Eftersom vi inte hade några erfarenheter av Ekenäs och vattnen däromkring beslutade vi att ta en träningsdag dagen före. Vi bestod av U, som var ny gast i Team Sliver. Rutten var upplagd att testa neråt Lurö sedan utefter Djurös västra sida. Dalbosjön lämnades därhän den här gången. Ner mot Lurö Bratt hände inget. Först när vi gick över frivattnet mot Djurö bet första gäddan för dagen på. U fick ta denna och den innebär PVS inträde på gädda för U. Under dagen trillar gäddorna in i jämn takt, största c:a 4,5kg, och till slut har vi haft 5 i båten och ett par tappade. En liten gös var också inne och vände. Dagen avslutas i kaos när vi går grunt innanför ett nät och resterande drag går i botten. Resultatet blev ett avbrutet spö och en tappad Wobbler. Kändes som det kunde gått värre ändå trots allt.
VattenTemp: c:a 15-16. Vind: NO < 5m/s. Lufttryck: ? hPA. Måne: 25/29 (12%). mulet - 12 regndroppar.