Tillbaks till 2005

CC och jag var ut till Härö för sol och relax. Jag prövade att landfiska också. Fick inte något av vad jag tänkte mig, dvs abborre. Fick däremot en gädda på 4,5kg. Kul fight var det med så lätta grejer och bland stenarna på ön. På hemvägen prövade vi att pimpla lite gös, men det blev ingenting, varken gös eller abborre.
VattenTemp: c:a 18. Vind: SV c:a 3-6 m/s. Lufttryck: 1004 hPA. Måne: 23/29 (38%). Sol.

Det blev ytterligare en göstur. Den här kom som en överraskning, inte planerad. Väldigt många napp och stötar, men jag hade svårt att få dom på. Till slut är det trots allt en som hänger i och sitter. 1,9kg. Ny höjning i PVS igen! Kvällen fortsätter med många napp, men bara en ytterligare som fastnar. Den här vägde som de andra, 1,5kg. Ett par snipor idag med.

U har varit ute på Alstern och kontrat på gösen och fått en på 2,8kg. RyssWobbler var det som gällde. Konkurrerade t.om. ut Cotton Cordell.

050625 Midsommardagen
Fortsatte lodprojektet i Örten. Nu är 18% lodat. Inga större överraskningar hittills, men "gösavenyn" har fått en yttre sträckning också, längs en djupkant. Lyckades få en gös som bonus. 1,5 kg var vikten och gick rätt upp i PVS-topp för mig. Ett par gäddor och abborrar fick också syna båten.
Lite senare fick jag med mig CC ut och även denna gång blev det en gös i ungefär samma viktklass, 1,4kg. CC hade på något större, men den släppte vid båten.

050624 Midsommarafton
D, UB och jag körde lite nattafiske. Körde några timmar men inte ett dyft av varken det ena eller det andra. Bara 3 bottennapp. Kanske var D:s mäskning fel.

Ett sikte inställt på gös hade jag idag. Hade 2 i båten. Något större än den jag fick senast (050619), men trots allt en bit kvar till minimåttet. Hade en del "gösstötar" ytterligare, men inte heller dom kändes ut att vara någon kaliber på. Roligast var nog ändå trögflirtade abborrar, men som hade hyfsad storlek när man väl fick dom på kroken. Fick en gädda också, så 3/5 av "Big Five" i båten. Härlig kväll. När solen knappt gick ner i norr, klev en jättemåne upp i söder.
VattenTemp: c:a 18. Vind: NV-S c:a 1-6 m/s. Lufttryck: 1008 hPA. Måne: 16/29 (99%). Sol, molnslöjor.

Prövade nya reviderade gösteorier idag. Och se det gav frukt. Fick bara upp en, som jag uppskattade till 100gr. Men första gösen i PVS känns bra i alla fall. Hade en gigant i sammanhanget på ett tag, men den tappade jag. Den hade huggit på "fel" blänke med liten krok. Men det var mycket grov abborre i farten idag. Efter 5st var botten av baljan täckt. Tyvärr ingen som gick upp i PVS-topp, men de 4-5 största tangerade dvs var på c:a 600gr. Var hemma före lunch. Panikvarmt!
VattenTemp: c:a 16-17. Vind: NO-SO c:a 0-5 m/s. Lufttryck: 1015 hPA. Måne: 12/29 (90%). Sol.

Lite senare ville K ut på Örten och fiska och frågade om jag ville vara ledsagare. Kunde naturligtvis inte motstå det, så vi åkte ut. Trevligt väder, nästan lite för varmt. Hade enbart Biltema-spinnare med oss och fisket var trögt, men i sista kastet lurade vi på en gädda, som bars hem i triumf.

U höjer i PVS på gös med ett halvkilo.

CC och jag var med på invigningen av den inre farleden mellan Kristinehamn och Karlstad, då även bojorten Christine af Bro hade sin jungfrufärd. Vi följde henne, tillsammans med farkoster från då- och nutid av alla slag (kajak!), ända från Kristinehamn ut till Tormesöarna där Polstjärnan och andra antika fartyg mötte upp från Karlstad. Invigningstal av Riksmarskalk och kommunalråd. Riktigt pompa och ståt.
På hemvägen testade jag av gösgrundet, men det är fortfarande bara abborrar där. De var lite tjuriga, men ett 10-15-tal fick jag i alla fall. Nästan bara balans som gällde idag.

Lite bilder från Christine af Bro:s jungfrufärd:

Har fått svaret på den märkta fisken som jag fick 050421. Det var en gullspångsöring som sattes ut nästan exakt ett år tidigare, 040505. Då var den 2 år och 31cm lång. Hade alltså växt 23cm på det året. Utsättningsplatsen blev jag inte riktigt klok på. Göta älv/Vänern Duse Udde. ? Nåja, kul och tack Fiskeriverket/sötvattenslaboratoriet.

Kom ut sent idag, men vad gör det när det är ljust ute dygnet runt? Brände trots allt rakt förbi tärnslaget idag. Tärnor och predatorer måste ha haft en veckolång buffé här. På favo-stället drev det på en grov abborre redan innan blänket hade nått botten. I en kvart hade jag bra tryck i dom. Men sen började det lugna ner sig och resten av kvällen blev trög. Några ströabborrar och en missad trolig gädda vart det fortsatta resultatet. Efter den "officiella" solnedgången blev det ingenting. En härlig, varm och stilla sommarkväll (den första). Gudomligt.
VattenTemp: c:a 17-18. Vind: O-S c:a 3-4 m/s. Lufttryck: 1013 hPA. Måne: 8/29 (59%). Sol, påmulnande.

3-års jubileum av sidan på nätet

Försov mig. 3 timmar! Så en något nerbantad tur. Idag hann jag ännu kortare innan jag körde in i tärnslaget. Och det passade bra att stanna lite direkt och vänta in vädret. Det skulle ju bli uppehåll hade spåmakarna lovat, men det regnade när jag åkte ut. Abborrar var det gott om, men ingen vidare storlek. Åkte vidare och både ankrade, men även drev i den lagoma blåsten. Oerhört mycket fisk. Både småfisk och abborre verkar finnas överallt. Men ingen brakstorlek på abborrarna. Jag var kräsen på storleken och sparade c:a 15 idag också. Men ingen gös idag heller. Regnuppehållet kom till slut, men det satt långt inne.
VattenTemp: c:a 13. Vind: NV-SV c:a 2-6 m/s. Lufttryck: 997 hPA. Måne: 5/29 (28%). Mestadels regn.

Målet för kvällen var glasklart. Gösen skulle göra sitt inträde på PVS-listan för mig. Det var ganska stampigt att ta sig ut i sydvinden, men väl jag gick i sidvind så slukade G3 sjön och stortrivdes. Innan jag nådde gösens jaktmarker får jag syn på ett sagolikt tärnslag. Jag lägger mig mitt i härligheten och börjar experimentera. Spinnare och jigg gav inget. Blänk gav en del, men inte så som det borde, med tanke på den enorma mängd småfisk som fanns. Lösningen blev att köra med balans. När jag lät balansen dunsa i botten gav bäst utdelning. Men dom var försiktiga. Mest bara stötar och lyft. Men "görsköj" var det. Många under stekpannestorlek, men jag sparade ett 15-tal innan jag gav mig vidare. Det nappade fortfarande, men det var ju gösen som stod på dagordningen. På gösstället var det tvärdött. Till slut prövade jag att köra efter den. Men det vart varken guld eller gröna gäddor. Fick ge upp till slut. På väg in i mynningen kör jag en repa igen. Det resulterar i en abborre till. Dagens största, en halvkilos.
VattenTemp: c:a 13-14. Vind: SV c:a 6-9 m/s. Lufttryck: 1006 hPA. Måne: 3/29 (9%). sol - påmulnande.

CC och jag var ute och nationaldagstrollade med flaggan i topp. Trögt igen som det varit ett tag nu. Vi fick hala in varsin gädda bara. CC:s vägde 3,3kg och den jag fick äran att veva in var något mindre. Det här får nog sätta punkt för vårsäsongen. G3 avrustas och får ge plats åt pimpelspöna istället. Fantastisk sikt trots att det låg regn i luften. Enbart jordens krökning satte gränsen för siktavståndet.
Rapporter från U talar om att det fortfarande går att få havsöring från land på kusten och att piratskeppen är på väg mot Härö för att gräva upp grytan med guld...
VattenTemp: c:a 9,7-11,4. Vind: SV-N, c:a 1-8 m/s. Lufttryck: 1007 hPA. Måne: 0/29 (0%). Mulet, tidvis regn.

Det ser ut som helgen skall regna bort och blåsa inne. Bestämde mig för att helgturen fick bli redan på fredan istället. Men sent ut blev det. Och sent hem för den delen också. Ankom till hamnen efter midnatt. Det verkar surt på blankfronten. Kanske bara att inse att säsongen är över. Trögt, trögt tills en abborre hoppar på djupt ner. Trots sina ringa 3 hekto lyckades den skaka på riggen. Det såg ut att bli enda fisken för dagen. När jag har varit en bit bortanför Härö och går upp mot grundtopparna vid N. Härögrund hör jag ett nytt ljud i båten som jag inte känner igen. När jag lokaliserar ljudet visar det sig att det är en rulle som jag har glömt att sätta på "knarren" på, där lina rasar ut. Den hade jag missat där jag satt i hytten och kurade undan regnet. När jag börjar veva in känns det gäddlikt. Ganska tungt känns det (i dubbel bemärkelse). När jag får in den i båten vägs den till 8,1 kg. Bra det, för den slirade runt så jag fick sanera hela båten sen. En höjning på 1kg för mig i PVS alltså.
VattenTemp: c:a 10,8-12,0. Vind: O, c:a 2-7 m/s. Lufttryck: 999 hPA. Måne: 27/29 (9%). Disigt, regn.

Var ute i Mariebergsviken för att testa nya leksakerna på G3. Det funkade förträffligt, så därför körde jag med ett par spön ut till mynningen och tillbaka. Nånstans i bakhuvudet fanns tanken på att kunna göra ett PVS-inträde på gösen. Men det blev bara en gäddsnipa.
Fick rapporter från U som hade varit ute igår och testat nya teorier. Inga upplyftande rapporter på fiskefronten. Att ett nytt gäddgrepp funkade bra säger väl allt...Däremot står det helt klart att grytan med guld måste ligga på Härö. Jämför U:s bild från gårdagen med bilden jag tog 050510
VattenTemp: c:a 13. Vind: SO, c:a 3 m/s. Lufttryck: 1005 hPA. Måne: 26/29 (17%). Mulet, regn.