Tillbaks till 2006

Var nära lyckan idag. Trodde min lycka var gjord när jag fick en abborre på första kastet. Men det skulle inte fortsätta i samma stil. Några småabborrar till bara och en hyfsad c:a halvkilos som tröst. En lustig grej: Får en liten abborre på spinnare som i nästa ögonblick blir klippt av en gädda. Tappar hela ekipaget. Lika gott det. Fantastiskt att när lullologerna för första gången har rätt i sin prognos den här sommaren, infaller det med mitt riktigt seriösa skitterförsök. Lyckades tajma så jag slapp regnet i alla fall. Det började när jag satt i bilen hemåt.

Var ute en kort morgontur. Dom här utmaningarna med PVS och Big5 har visserligen gjort att fisket fått en extra krydda, men det har också lämnat det enkla fisket bakom sig. Tänkte bara tackla på ett spö och åka ut. Men så kom jag på att jag var tvungen att ha med vågen, ifall det skulle bli storfisk - bäst att ta med hela fiskeväskan. Sen måste ju kameran med - ryggsäcken får också bli med. Så till slut blev det ingen enkel tur ändå.
Abborrarna var extremt tröga. Lyckades lura två mindre som inte kunde motstå skittern. Men trots liknande förutsättningar som häromdagen (060727) då dom var rejält på hugget blev det ett dåligt resultat idag. Kan jag bara lista ut vad skillnaden var, har jag nyckeln och kan låsa upp abbisarnas hemlighet.

Gick i lodinga på möran. Nu är allt klart! Bara att göra karta på söderändan som återstår. En gädda blev det, men flera hugg. Tappade en riktigt fin som jag misstänker var en abborre. Men den släppte.

Ny morronrepa. Blev en del abborrar, men ingen megastorlek. Största c:a 600gr. Däremot var storaabbörrn efter min skitter, men tyvärr fastnade den inte. Men jag fick se den store jaga ett par gånger i alla fall, och det är alltid lika mäktigt. 2 gäddor blev det också. Förutom fisket såg jag en falk som jagade en liten fågel. Häftigt luftljud. Den lille klarade sig.
Igår var vi ute och åkte badbubbla med juniorerna. Det blev naturligtvis lite pimpel också. LT var den enda som blev lycksalig. Men efter den abborren hon fick var hon nöjd och packade ihop sakerna.

Tog upp det något avsomnade projektet med lodning av Örten. Men nu är det bara 107 punkter kvar. Fick två gösar på 1,1 resp. 1,2kg och en hyfsad abbis.

K och jag ställde upp i Butorps metetävling. En trevlig tillställning där proffsen med alla attiraljer blandades med bambuspön och barnfamiljer. Bara en sån sak att man vid kaffelotteriet fick välja på kok- eller bryggkaffe sätter ju en viss gemytlig standard. K och jag drog badplatsen som vårt ställe. Trodde det skulle bli svårt. För vissa blev det så, men för andra gick det bättre... Det låg en brygga ut som samlade en del småabborrar under en tid. Vi började båda bra med ett par småabborrar så vi kom igång. Sen blandade K upp kassen med några Björknor, medan jag fortsatte med minifisk. Jag fick ingen framskjuten placering i herrklassen, men K tog hem 4:e pris i juniorklassen! Dessutom fick han det priset han ville ha, ett badmintonset, så det var nästan som att vinna första pris. Jag tog åt mig lite av coach-äran och blev mäkta stolt.

P & E var med ute på fjärden. Det var tänkt att E skulle få dra lite pimpelabborre. Men abborren var riktigt "surtrög". Det fanns gott om dom, men dom vägrade nappa. En lurade vi på och även två små bonusgösar. E hävdade att vi inte hade fått någon fisk eftersom vi inte hade någon med hem. Men vi har bildbevis på att vi faktiskt fick åtminstone en gös.

Tog med Vraket på en tur till Borssjön. 3 smågösar och en liten gädda. Den store gösen gick inte att få kontakt med. När jag åker iland i mörkret ser jag ett gäng som står och lurar i strandkanten, och jag tror min sista stund är kommen. Men sen hör jag ett nappalarm och kan andas ut. Troligtvis ålafeskare.

L och lille PH var på besök. L bevisade klassen med skittern som vanligt. Själv drog jag flest på spinnare. PH verkade nöjd med turen. Det blev en kasse abborrar som sparades. Egentligen var det bara 7 abborrar i den kassen, men fem av dem låg på 500-700gr.
Efter en snabb macka och avvinkning av besöket gick jag i gösköringa. Men det var mer eller mindre dött. En stöt och ett hugg som jag brände.

K och jag var ute i ottan. Tanken var att meta efter storabbörrn. Men bakslag blev det. Ingen mört i stugan och vid storabbörrstället var det nån som hade lagt ut nät. Det verkar vara sommargästernas nya hobby att kasta ut nät varhelst det går. Vi la om taktiken istället och åkte till ett annat känt ställe. Abborrarna trillade in lite smått och jag får nöjet att toppa med en på 860gr. Synd att K har en likadan inne vid båten, men som sticker med draget. När jag skulle hjälpa till att knyta på ett nytt beteslås visar det sig att linan är lika stark som en sytråd. Vi gör en fältmässig omspolning på hans spö. Efter att abborrjaget var över kör vi en gösrunda och strax får jag suget jag väntat länge på nu. Kände direkt att det var storgös, men hur stor? Jo, den var stor när den kom in till båten och jag såg också att den bara satt med en krok. Men en rusning klarade kroken och sen låg den i båten. 4,8kg! Nytt PB! Äntligen! Vi hinner få ännu en gös på dryga kilot innan det blir dags att återgå hemåt.

Gjorde första seriösa Örtenförsöket på gös. Prövade nya marker och och nya tekniker. Det resulterade bara i en gädda. Tycker jag ser en tendens till att det är mindre gädda i år, men det kan vara tillfälligheter. Oroväckande i så fall. När jag la mig på klassiska Avenyn började jag känna gösstöttar i alla fall. Lyckades lura fast två stycken också, men dom vara bara 7hg styck.

Dags för K att hämta ut sin födelsedagstur. Platsvalet föll på Glafsfjorden. Min tanke var att han skulle få drilla regnbåge tills armarna blev som spaghetti. Men vi satte målet till att vi skulle höja K:s PB på gädda som låg på 994gr, ungefär. Jag lämnade, vågat nog, garanti på att han skulle få drilla en gädda på över kilot. Det var en blåsig dag, så vi la i tidigare än tänkt för att slippa stampandet och kanske var det därför det började lite segt. Men sen trillade gäddorna in och K höjde sitt PB till 2,3kg. K är en naturtalangen på att drilla, så det kommer inte bli några problem att drilla fisk med många gånger den vikten i framtiden. En fröjd att vara håvmästare. Jag blev beviljad 1 hugg och naturligtvis blev det förmiddagens största - 4,5 kg. Snöpligt. Lunchen blev korvgrillning i Klässbol. Det gick att hitta en liten fläck bakom klubbstugan som en grill kunde stå på utan att blåsa iväg. Eftermiddagspasset blev stendött. Bara en liten gädda som hängde på till slut. Ingen kontakt med regnbåge eller gös på hela dan. Blåsten var lite besvärlig, men det var hyfsat lä på västsidan. Men visst var det lite hämmande för fisket. K verkade få blodad tand i alla fall och såg fram emot fler trollingturer.
VattenTemp: c:a 19-20. Blåsigt.

060709 Gösturné dag 4, Kil
På morgonen mönstrar UB av. Jag prövade med pimpel under dagen, men det resulterar bara i några enstaka abborrar. Körde runt sjön, men med endast en gädda som resultat. Uselt fiske och skitväder gjorde att jag skippade kvällskörningen och åkte hem och somnade till VM-finalen istället. (Italien mästare)

060708 Gösturné dag 3, Sunne - Kil
Scenförändring från samma sträcka häromdagen. Nu högg det med jämna mellanrum. Allt var gädda, och naturligtvis abborrar. Största gädda var 4,5kg. Såg hoppfullt ut inför kvällskörningen i nedre, men den resulterade bara i en ny gädda. På kvällen mönstrar AE av. Många andra förhoppningsfulla var också ute och körde.

060707 Gösturné dag 2, Sunne-Lysvik-Sunne
Vi åkte upp till Övre Fryken och tankade i Lysvik. Bara abborrar, men också ett monsterhugg som slog ur knarren på rullen. Men innan UB hade tagit spöt var det borta. På tillbakavägen får L drilla en gös på 4,2kg. Själv får jag en regnbåge på 2,4kg. Många abborrar idag också. På kvällen mönstrar L av.

060706 Gösturné dag 1, Kil-Sunne
Startuppställningen var Jag, UB & AE. Vi körde en händelslös tur upp till Sunne. I väntan på att L skulle mönstra på under kvällen får vi en gädda och några abborrar.

Tog spinnspöt över axeln och prövade lite i älvgrenarna. Det enda i fiskväg blev en felkrokad abborre.
Blev än en gång imponerad av servicen på Vidars. Beställde reservdelar till trollingmasten igår efter 16. Idag vid lunch fanns grejerna hemma.

Efter gårdagens halvtaskiga försök, var planen klar. Det skulle bli ute i, i Värmlandssjön. Vi var nöjda att se att vi var ensamma om den, vad vi trodde hetaste platsen i Vänern (Faktum är att vi knappt såg en enda båt på hela dagen). Men vi fann inte det kalla vatten vi trodde skulle finnas härute. Det var till och med varmare än vattnet längre in, enligt rapporter. Tyvärr var fiskbilden med stim och aktivitet inte heller den förväntade. Timmarna gick utan aktivitet och frustrationen började komma. Till slut fick vi trots allt en minilax, men resultatet var för dåligt tyckte vi. Skeppspojken förordade att vi skulle lyfta och så blev det. På 6min hade vi allt uppe och var iväg. Förflyttningen blev inåt. Direkt allt var utlagt drar ett djupriggsspö iväg, men ingen fisk. Hoppet tänds trots allt. Inte blev det sämre av A.D:s fantastiska kycklingsallad som serverades. Och huggfrekvensen ökar. Först får vi en gös som U får drilla som väger 3,2kg. Lite senare får A.D en för liten öring och till sist har jag en godkänd öring in till båten som bara sitter i en krok och som släpper med en håvlängd kvar till båten.
Gösen gjorde att vi räddade namnet och kom på en maklig 27:e plats (av 47). Men summerat var det trots allt en slags framgång. Första sommarblanka som jag/båten dragit och både A.D och U höjer i Big5. Kul att Prima Fiske (4) och Frepa (6) höll Karlstadfanan högt i alla fall.