Tillbaks till 2006

Team Sliver var på Ekenäs för att göra en testtur i kvällinga inför Ekenästräffen. Vi gick ut i Dalbosjön, mer eller mindre för att utelsuta den inför tävlingen. Den här gången hade U & jag med en skeppspojke i form av A.D. Han satt och drack Vänervatten med lime, så vi var oroliga för om vi skulle få lämna honom på land under tävling. Vi hade några påslag, men ingen i båten. Annars såg det bra ut med massor av småfisk och stor fisk i ytan. Vi såg haversiten med pellets som låg på Ruskskär. På kvällen avnjöt vi U:s kryddiga korvar och satt och ljög med Brynja Boys
VattenTemp: c:a 17-19.

C.C och jag tog en pimpeltur. Det blev ett tiotal abborrar. Vi får väl skylla på att vi glömde ekolodet. Men fikat var istället desto bättre.

060623 Midsommarafton
U.B, P, Calzone och jag var ute på ett nattligt midsommarfiske efter gös. Det blev 1 på kanske kilot och några påslag.

Vraket ville ha revansch efter förra fiaskot (060619). Den här gången föll valet på Gapern och pimplar fanns med i bakfickan. Efter en trög start kom vi igång. Resultatet blev 12 el. 13 gösar, 1 gädda, några abborrar och ett ruttet nät. Mängdmässigt kan jag inte klaga, men storleken var för dålig. Fick ett par som vägde 0,8kg, annars var dom knappt större än wobblern. Huggen kom jämnt fördelat på wobbler och blänk. Tidvis var det en jobbig tur - spöregn och hård blåst.

Göskungen var ute med vraket på Alstern. Hade några påslag, men brände allihop.

Idag var abborrarna rejält tröga. Blev c:a 25-30st, men det var på sina ställen tjockt med fisk. Mycket nafs och nyp, men svåra att få fast på kroken. Ingen hiskelig storlek var det heller. Många gösstötar var det också, men dessa var också svåra att få på. Men till slut satt den där i alla fall: Årets första gös. Efter att vinterns Alstersatsning gått käpprätt åt skogen (på många plan - 060207), bestämde jag mig för att årets första gös skulle bli en Vänergös, så det känns bra att det nu är avklarat. Nu kan jag börja leka med dom andra pojkarna i smågölarna ;-). Fick med mig ett nytt PB också, men kanske inte det mest önskade. Snorgärs, 17cm. En riktigt grotesk historia.
VattenTemp: c:a 19-21. Vind: SV-S, c:a 2-5 m/s. Lufttryck: 1015hPA (Stabilt). Måne: 21/29 (63%). Uppklarnande - Sol.

Senare ville K ut på fisketur, och eftersom moster blir blid vid såna förfrågningar tog vi Örtenpremiär. Men det blev inget. Det närmaste vi kom var en gädda som K hade på ett tag.

I den ständiga jakten på att utveckla fisket kommer en del bra och en del mindre bra idéer fram. Kunde inte riktigt placera i vilket fack båtdon skulle hamna. Men knappt hade jag hunnit sätta mig förrän det löser ut. En halvkilosabborre sitter på. Och strax efter kommer ytterligare en upp. Donet var överlägset idag. Lyckades bara lura upp en mindre abborre på jigg. Pimpeln var heldöd, ett par stötar bara. Donet löser ut ytterligare en gång. Det känns nästan som en gös. Men upp kommer en lake!
VattenTemp: c:a 19-20. Vind: c:a S. Lufttryck: 1023hPA (Fallande). Måne: 15/29 (99%). Sol.

Pimpelvända. Fick 60st abborrar och en snorgärs. Hade några gösstötar och en tappad gös. Överlag var abborrarna tröga. Dom fanns, men ville inte riktigt hugga. Men det är lektider så dom kanske är lite lynniga. Tveksamma var dom dock inte i tärnslaget ute på Kammen. Där var det vinst varje gång. Dom stod på 13m, så det var lite mycket hivande bara. Fin storlek på de flesta.
VattenTemp: c:a 16-18. Vind: Växlande, c:a 0-4m/s. Lufttryck: 1026hPA (Stigande). Måne: 13/29 (98%). Sol (varmt).

C.C och jag var ute för att sätta punkt på vårsäsongen med traditionsenlig nationaldagstrolling. Vi körde Storlaxvägen från Prickgrund ut till 106:an. Ganska omgående får C.C en gädda på 4,5kg, men sen händer inget mer utom att vi åker bredvid ett flytnät som måste vara 1-2 Nm. Vid 106:an beslutar vi att ta upp och göra en snabbförflyttning in till gräsmatta. När vi tar upp ena riggen sitter en liten lax på som dock släpper innan den kommer in i båten. På gräsmatta ser fiskbilden bra ut, men ingen vill kliva på.
VattenTemp: c:a 8,0-12,0. Vind: N-SV, c:a 1-6m/s. Lufttryck: 1024hPA (Fallande). Måne: 10/29 (74%). Växlande/Sol.

Presstopp! Korvbranchen är hotad. Senaste nytt.
Detta har hänt tidigare.

Hade planerat att åka ut till Tärnan för att hitta lite kallare vatten. Det var stampigt att ta sig ut, med gammal sjö från ena hållet och vind åt andra. Ute vid Tärnan var det verkligen kallare vatten. Det skiljde 3-4 grader norr-söder om fyren. Hade ett jätteutras som släppte snabbt, annars inget. Gled förbi U som hade lyckats bättre. Han hade en fyrakilos lax i båten och tappat en bumling. Senare spädde han på det med ytterligare en fyrakilos. Jag sneddar en händelselös åkning ner mot gräsmatta. Där hugger det mest hela tiden. Några i båten och flera som släppte. Jag förutsätter att det var gädda allting så jag flyr därifrån för jag börjar förlora wobblers också. Bl.a. vårens vinnare, Tomic 423. Men jag kanske inte skulle varit så snabb därifrån ändå. Senare får jag höra att SS har dragit en 7-kilos lax där. Nåja, sån småfisk var jag ju inte ute efter... Jag hade 3 eller 4 gäddor i båten idag. Alla vägde 4 kilo. För att krydda till det hela prövade jag lite abborrpimpel på hemvägen. Den var rejält på hugget.
VattenTemp: c:a 5,8-12,3. Vind: SV-NV, c:a 1-5m/s. Lufttryck: 1012hPA (Fallande). Måne: 7/29 (45%). Sol.