Tillbaks till 2006

Insåg att det skulle bli tight att komma ut till laxavatten på en efter-jobbet-tur. Istället fick det bli en renodlad gäddetur. Men det var nog svallkött idag. Hade några nafs och nyp, men det enda som ville haka fast var en gädda på c:a 2-3kg och en abborre.
VattenTemp: c:a 9,4-11,3. Vind: NV-SO, c:a 2-8m/s. Lufttryck: 1010hPA (Stigande). Måne: 5/29 (22%). Regnskurar.

CC och jag var ute på båttur. Jag hade laddat för en soft båttur med fika, men det visade sig att CC var inställd på trolling. Jag såg besvikelsen så vi gjorde ett mellanting. Vi körde flatline, 2 spön ut till Storgrund. Det resulterade i en gädda på 2,2kg som CC drillade. Vi gjorde även pimpelpremiär. Testade nya teorier med drivpimpel och drivankare. Det funkade inget vidare, men det blev ett par abborrar i alla fall.

Idag skulle drömlaxen upp var det tänkt. Vårtan var målet, och jag skulle gå efter kanten mellan Klacken och Vårtan. SV Klacken får jag dagens första hugg. Var övertygad om att det var en gädda, men det visade sig vara en lax på 5,7kg. Den var i dålig kondition efter ett tidigare nätbesök med stora jack och sår som inte hade läkt. Fick beslutsångest om jag skulle gå till Vårtan när fisken fanns redan vid Klacken. Det blev revidering av planerna och jag bestämde mig för att fiska av Klacken-Alfhild istället. Jag fick hugg både söder och norr om Alfhild. Söder var en ny 5,7:a, men den här gången var måttet decimeter. Norr om har jag en lax i ungefär samma kaliber som den första ända inne vid båten. Men där gör den ett hopp och slår sig lös. Men det var lite skrällhugg ändå, för den högg på en Våxo-Raxi, riggad med slom på 6m. Alfhild såg stekhett ut, och jag skulle naturligtvis ha hängt kvar där. Men dumsnål började jag trolla hemåt för att spara bränsle. Och i och med det bredde döda havet ut sig. Det var först när jag höll på att ta upp vid Ö:a Storgrund som jag får en gädda på gissningsvis 3-4kg.
Det blev ingen rekordlax idag, men ett litet rekord blev det ändå. Aldrig tidigare har jag dragit blankt så sent på säsongen som idag. En kanondag helt enkelt.
VattenTemp: c:a 6,1-9,9. Vind: SV-NV, 2-7m/s. Lufttryck: 1007hPA (Stigande). Måne: 29/29 (0%). Regn/Uppklarnande/Sol.

En ganska händelsefattig tur. Allt såg bra ut med mycket betesfisk och bra vattentemperatur. Men det blev bara en 50cm lax och två gäddor. Den största 4,2kg. Hade ett spännande hugg ganska omgående. Linan slets ur resolut ur utlösaren, men inget linutras. Känner att det inte är lax och knappast gädda heller. Men en rejäl fisk i alla fall. Återstår gös? Den släppte i alla fall efter en knyck. U var också ute och harvade och lyckades lite bättre. Det sista jag hörde var att han hade uppfyllt målet att ta en öring. Starkt. Det verkar i alla fall som om ballongsäsongen har börjat på allvar...
VattenTemp: c:a 6,3-12,6. Vind: 360 grader, 0-7m/s. Lufttryck: 994hPA (Stigande). Måne: 24/29 (35%). Dimma/sol/regn.

U har gjort en höjning i PVS, en rejäl sådan också. Under trolling blev det en gädda på 11,2kg. Grattis! Lite, men bara lite, avundsjuka finns.

För exakt ett år sedan var det en lite magisk dag. Lyckades då ta mig ut och fiska bland en massa oväder och regnbågar i lokalt finväder, drog årets största lax och hade på den kanske största lax jag haft på kroken överhuvudtaget. Så det var med lätt förväntning jag åkte ut idag. Nu som då så går det inte att bara bränna förbi Storgrund, utan jag körde en repa där. Kändes bra, men inga hugg. När jag kommer utåt Hönan får jag så hugg på nästan exakt samma punkt som jag hade monsterhugget förra året. Det här kändes att det inte var en storlax, men kunde vara bra för Big5 om det var en öring. Men det var det inte, utan det var en lax på 4,5kg. Området såg riktigt hett ut och två båtar till låg hela tiden i området. Men jag var sugen på att pröva Fiskevik igen och se om förra gången (060507) bara var en engångsgrej. Med facit i hand kanske jag skulle luggit kvar. Fiskevik såg i och för sig också bra ut, men inga fler hugg.
VattenTemp: c:a 8,3-11,3. Vind: Inte mycket. Lufttryck: 1016hPA (fallande). Måne: 12/29 (92%). Halvsol.

Spring tour D4. Det började hyfsat med att jag hade två bomhugg och en smålax innan tävlingsmänniskorna vällde in. Inte långt senare får jag en miniöring. Men sen går det tillbaka till det tidigare kända, dvs stendött. Gös-Ess ligger och sover på tävlingen så det går väl på samma sätt där. Snirklar mellan näten och drar till slut utåt. Men inget. Tyvärr börjar det närma sig slutet på turen så jag tuffar hemåt. Hade första parkett för att se tävlingsdrevet gå tillbaka till Lillängen. Helt plötsligt har jag hela Norra Vänern för mig själv. I stort sett i alla fall. I "hemliga hålan" är det några rejäla bananer på lodet, och jag får ytterligare en höjning i Big5-öringen, 1,7kg. När jag går norrut är det någon som skruvar på varmvattenkranen och i ett huj är tempen uppe i 2-siffrigt. från dom knappa fyra som det varit ute-i. Och därmed startar fyrverkeriet. Nu är det hugg på rigg och yta, Tomic och Conrad och BilTema. Tappade nog räkningen på hur många det blev, men två godkända i alla fall och många för små. Den ena av dom godkända var en lax på prick 60cm och den andra en öring på 2,5kg. Det som blev slutknallen var en gädda som hade slukat en 737:a. Inte kul att se den sitta djupt ner i gapet på en frustande slemboll och se linan gnidas mot tänderna, strax utom räckhåll. Men jag lyckades lirka in den i båten med wobblern i behåll. Missödet kom istället när jag skulle operera ut kroken. Då högg den mig i tummen så jag fick inviga första hjälpen väskan. Den vägde 5,8kg, så den var inte till någon nytta i tävlingssammanhang heller.
VattenTemp: c:a 3,4-4,7 (>10). Vind: N/A. Lufttryck: 1032hPA (fallande). Måne: 10/29 (74%). Vrålsol.

Vårturen var en höjdare. Lite komiskt är det kanske att jag hade det bästa fisket i hemmvattnen efter att ha kajkat omkring hela norra Vänern. Men vädret var suveränt. Å andra sidan blev det svårfiskat med temperatur kring 4 grader och vatten som tumlar runt. Positivt var dock att energin till uppvärmningenhelt tog kraften ur blåsten. Klacken visade upp emot 8 m/s, men på vattnet fanns inte en krusning. Jag lärde mig mycket också, och "tyvärr" är jag inte trött på´t än...

Spring tour D3. Hade tänkt gå direkt på Härö, men ett litet missöde gjorde att jag var tvungen att ta ett pitstop på Furuholmarna igen... Gjorde egentligen inte så mycket. Blev bara 2 sjömil extra. Och jag hade ju brakfiske på den sträckan igår. Hahaha. Ungefär på samma punkt som jag fick gårdagens pigga, lilla drar jag upp en slö 57:a. Vid SV Härö Nygrund drar andra båtar fisk till höger och vänster. Telekontakt med "Gös-ess" som är med i Trophyn och också drog fisk, visade på att jag gör nåt fel. Men gudarna ska veta att jag har försökt det mesta. Flatline:ad Conrad - 400 fot kändes helt rätt, men inte ens det funkade. Frampå eftermiddagen tog jag upp riggarna för att slippa vinandet från dom till ingen nytta i alla fall. Till slut var jag nere på den nivån att jag började skriva fula ord med plottern. Många 90-graders svängar blir det. I första svängen får jag hugg. Hyfsad sak som tyvärr släpper. Ett par svängar senare får jag en öring på 1,2kg (som jag oskämmigt tänker anmäla till Big5). Vad är det här? Bokstaven ser fortfarande OK ut så jag fortsätter. Då får jag hugg igen. Den här gången en godkänd 3,1kg lax. Äntligen mat alltså (förutom all körv). Den trasslade till det mesta så skrivandet fick avbrytas. Fortsätter trots allt med teorin, men det ger inget mer. Tillfälligheternas spel? Efter 60Nm. Sanslöst. Natthamn Härö.
VattenTemp: c:a 3,0-4,6. Vind: < 5. Vrålsol.

Spring tour D2. Det här har utvecklat sig till att bli en båttur mer än en fisketur. Idag fick jag i och för sig använda håven. Efter ett par timmar fick jag en 56 centimetare. Riktig fart var det på den. Den gjorde "marlin-danser" inne vid båten. Idag fläktade det lite också, men inte hjälpte det. Hittade en värmefläck, en sån som man bara hör om i fablernas värld, med 1 grad skillnad inom ett begränsat område, och tjockfullt med betesfisk. Men inte ens det hjälpte. Kom på mig själv med att sitta och sjunga Powel Ramels "Itma Hoa -självplågare". Riktigt så illa var det inte. Timingen med vädret är klockren. Natten tillbringas på Kungsholmen. Kunde varit ett passande namn... Imorrn blir det Tomic rakt av och 3,5 knop rätt ut.
VattenTemp: c:a 2,5-4,4. Vind: +/- 5. Vrålsol.

Spring tour D1. La i redan vid styrbordspricken vid Söököjan. Färden gick österut. Otroligt nog blev det inte ett påslag på hela dan. Hahaha. Vattnet krusade sig två gånger, annars var Vänern som en spegel. Ganska många ute, och vissa fick fisk också fick jag höra på omvägar. Natthärberget blev på Furuholmarna. Mycket älglortar...
VattenTemp: c:a 3,3-4,6. Vind: Nej. Vrålsol.

Tog en sjösättningstur i finvädret. Bogserade lite plast i några minuter med förhoppningen om ??? Tja, fint väder var det ju som sagt. Några gäddjagare låg i mynningen och vevade.
VattenTemp: c:a 5. Vind: Nej. Lufttryck: 1018hPA (stigande). Måne: 5/29 (28%). Disigt/Dimma.