Tillbaks till 2006

B.G har slagit till med en öring på 7,04kg. Fighten i B5 tävlingen hade han redan satt spiken i kistan för långt tidigare genom fantastiska fiskar, men med det här blev förnedringen total. I och med denna går han "på grönt" för tredje gången i PVS också och ställer sig därmed rejält med "ena foten i dojjan". Bara att lyfta på hatten, visa flinten och buga djupt. Grattis B.G!

U och jag var ute på trollingturné. Efter bra rapporter från Hammarö hade vi lite förhoppningar. Vi körde först mellan Storgrund och Härö, sen lyfte vi och gick till gräsmatta. Men det var tvärdött. Bara en plugg som hade tjuvats på riggen av en trolig gädda. B.G & J.H hade haft samma resultat ändå till upptag då en 7kg+ öring gick på som dom fick "fridrilla". Kul och grattis!
VattenTemp: c:a 8,8-9,5. Vind: N c:a 5-10 m/s. Dimma - Mulet.

Grattis Team Hotots till vinsten i Grumsträffen 2006! Team Sliver landar på en blygsam 24:e plats (av 43) i Grumsträffen. Intressant är dock att se att vår knappt längdmässigt godkända öring hamnar på övre halvan i störst-öring-listan, nära 900gr "tyngre" än den sistaplacerade.
Totalresultat Grums Vinterträff 2006

Grums Vinterträff dag2
Vi kom på idén att lägga oss mitt ute på Vänern när Klacken började närma sig 10 m/s. Inte så kvicktänkt, men G3 kluckade snällt med vågorna. Fisket var uselt, men körven var bra (U hade lyxat till det med räksallad). Vi började där vi slutade igår, runt Klacken och gick söderut. Endast 2 bomhugg innan blåsten lanade. Mot slutet skulle vi ta till ett tips som U hade fått på land, att köra över Vårtangrunden med riggarna på 10m. Hur det skulle sluta när djupet bara är c:a 6m hade vi ingen lösning på. Men det löste sig självt. Vi får se en rejäl båge på lodet och U utbryter att "är det där en enda fisk tror jag inte att jag vågar drilla", och strax därefter skriker en rulle och vi fattar att det är stor fisk på. U får precis känna på den innan den släpper. Satan, ny vända över huggpunkten och nytt hugg. Den här kommer upp, men får snabbt gå tillbaka. En öring på 61cm. Och där var tävlingstiden ute. När vi plockar in grejerna hoppar en pytteliten vild lax på som också den får hoppa tillbaks.
Grumsträffen var lika trevlig som vanligt. I år gick ett nyinstiftat pris, årets blunder, till dem som hade sjösatt utan bottenplugg med sjunken båt som följd.
VattenTemp: c:a 9,7-10,7. Vind: N-V c:a 4-9 m/s. Sol.

Grums Vinterträff dag1
Planen var klar. Fullriggat med Conrad rakt över på ytan. Sjön var lenare än befarat, men vi fick inte hugget direkt som vi hade trott, utan vi fick vänta c:a 2h på det. Det var U som hade singlat slanten rätt och fick ta det första hugget. Det var en öring som vid invägningen senare var knappt av godkänd längd (62cm) men vägde trots detta 3150gr. Jag skulle ta nästa hugg som kom lite senare, men den hann kliva av innan det var dags för drillning. Jag fick istället vänta in på sista halvtimmen innan nästa öring klev på. Men den här var för kort i rocken, bara 52cm. Vi ligger c:a 14kg blankfisk efter ledarna, men sätter vi Conrad på riggarna också skall det nog lösa sig under dag2. Öringen innebar ett kliv uppåt i PVS för U
VattenTemp: c:a 9,8-10,7. Vind: NV-SV c:a 2-7 m/s. Sol/Mulet/Regn.

Minus 7 på morgonen. Motorn behövde en liten rackabajsare med startgas, men sen tuffade den igång. Liksom senaste turen med U dröjde det inte länge förrän en Conrad på ytan sticker iväg. Upp kommer en 61cm öring. När jag korkat av denna och tittar upp ser jag att ett enormt måsdyk format sig vid huggplatsen. Söker av igen, men ingen mer blank, bara en gädda på c:a 4kg. Ett rejält rigghugg var det långt ner i djupet. Sen lanar allt ner sig förutom blåsten som tar i mer. En gädda till på c:a 5kg är uppe och vänder. Talade med "Brynja constallation" som hade fått några för små. Annars var en ytstrykande Herka dagens häftigaste.
VattenTemp: c:a 9,8-10,3. Vind: NV-V c:a 4-8 m/s. Sol/Mulet.