Tillbaks till 2007

Tredje deltävlingen i KHBFK:s pimpelserie. Det blåste lite väl mycket vid starten, så jag valde ett grund som låg i lä som jag hade hittat efter att ha studerat sjökortet noggrannt. Men det såg inte lika bra ut i verkligheten som det gjorde på kortet. Framförallt var det ingen abborre hemma. Åkte istället ut till Svedgrund och la mig djupt för att driva in över grundet. Men redan vid isläpp på 20m får jag hugg och en abborre kommer upp. Förlösande eftersom det bara var 6st med i deltävlingen, så en liten abborrparvel var värd många poäng. Men det blåste för mycket för att få fast ankaret här. Skarvar på extralina och lyckas fastna på 16-17m i alla fall. Det var ett rejält stim med storabborrar jag hade under båten, men dom var svåra att flörta på kroken. En och annan kom upp i alla fall och det var fin storlek på dom. Dom flesta på 300-400gr. Den största på 480gr. En fadäs utspelar sig när jag sitter och halvdrömmer. En sån grej man bara hört talas om som jag inte trodde att jag själv kunde lyckas med. Får ett stenhårt hugg och pimpeln slits ur näven. Trots att det är korkhandtag ser jag pimpeln försvinna ner i djupet. Försöker fiska upp den med spinnspöt, men den är borta. Spanar trots allt efter pimpeln efter detta och efter 10-15min pluppar den upp c:a 30m från båten. Upp med ankaret och jaga ikapp pimpeln. Får tag i pimpeln och hoppas på en 2-kilos abborre. Men väl i båten är det en 300 grammare. Den måste ha gått på anabola... Vid invägningen räcker min fångst till att ta första delsegern i serien. Kul!
VattenTemp: c:a 19 Vind: NV-SV c:a 2-7 m/s . Mestadels Sol.

Jakten på niokiloslaxen fortsatte idag. Körde tills jag var någon sjömil söder om Prickgrund innan jag la i grejerna. Sen var tanken att bränna rätt ut. Men fiskbilden såg otroligt bra ut redan där jag la i, så jag snurrade några varv först, men inget hände. Det var forsatt bra fiskbild och även en del fågelaktivitet, så hoppet fanns att det kunde bli något. Såg även fisk i ytan, men det var nog bara abborre. Klockan gick, men inget hände. Hade kört riggarna mestadels mellan 15-25 meter, men när det inte gav resultat drog jag upp dom lite, för runt 10m dök en del betesfisk upp titt som tätt. När inte det heller gav utdelning vred jag ner riggarna till runt 20 igen. Knappt hade riggen stannat innan det högg över en lila/grön Yo-Zuri på 18m. Strax efter kommer en lax flygande rätt upp i luften. Den måste ha huggit och sen tvärsimmat rätt upp. Vet inte hur många gånger den hoppade sen, men den kom till slut i båten i alla fall. Ingen niokilos utan en mager 68-centimetare på 2,76 kg. Men det var förlösande och sen spelade det inte så stor roll att det inte blev något mer. Hemresan tog 1,5h eftersom jag var halvvägs till Mariestad och det var mörkt och motsjö.
VattenTemp: c:a 18 Vind: NO c:a 4-9 m/s . Sol.

Fick en trollingdag serverat i knät. Dessutom lyckades jag få med LAX och FIM. Vädret var inte så kul. När vi gick ut blåste det 16 m/s i byarna och regnet stod som spön i sjön. Vi lyckades klämma oss iväg till "lä" bak Kärrholmen och la oss och pimplade. Det blev några ynka abborrar, men alla fick fisk i alla fall. Både LAX och jag hade varsin gös på också, men dom kom aldrig upp. När vinden gick under 10 m/s i medel gick vi upp till Lindön och kastade i trollinggrejerna. Det blev bara riggar och flatline. Körde upp till Timmeröarna och vände, men det blev inte något. Det närmaste napp vi kom var en mås, eftersom våra ytbeten låg mer i luften än i vattnet. Men vi körde med korta linor så den vågade aldrig gå på. Skitfiske kan man kalla det där.
VattenTemp: c:a 19 Vind: SO-S c:a 7-14 m/s . Spöregn.

Andra deltävlingen i KHBFK:s pimpelserie. Ingen rolig historia. hade med mig U och A.D i båten. Den enda som fick fisk i båten var A.D med 1 abborre. Vi prövade djupt och grunt och ankarliggande och drivande, men närapå resultatlöst. Jag hade två napp på hela tiden. U hade i alla fall 2 stycken abborrar som spratt i vid båtkanten. Ändå hade vi ett tag ett abborrjag nära båten. Bara att gratulera S.B som tog sin andra raka seger i serien och för oss andra ta nya friska tag om 2 veckor..

Vraket behövde ut och luftas lite och U behövde också komma ut på lite grönbete. Har haft span på Böckeln i ett par år och nu var det dags. Sjön ser grann ut , men jag har aldrig hört någon som testat, än mindre fått nåt där, så det troliga var att sjön vá dö. Innan vi börjat såg det ut så också - inte ett liv på ytan, bara några skräddare. Men redan vid första transporten får vi hugg på en liten Salmo wobbler som ligger på släp. Tyvärr släpper den direkt, men vid första stoppet får vi både gädda och abborre. Det finns fisk i sjön! Det högg på det mesta. Jag hade med ett toppknutet spö och mask och det smakade också bra. Det mest effektiva visade sig vara att köra flötestrolling med pennflöte och mask. Detta märkte vi när båten förflyttades vid bottennapp och det låg på släp, och sedan prövade vi med att det låg i under transporterna och det gav många abborrar. Dagens märkligaste napp var ändå när min skitter vilar och knappt ligger i vattnet under en kort transport och en gädda kommer och nästan hoppar i båten och suger i sig skittern. Nästan detsamma hände när jag prövade gången på en "Conrad-Jerk" alldeles intill båten. Då kom också en gädda flygande. Vi prövade runt nästan hela sjön och på dom flesta ställen fick vi fiskkontakt. Tyvärr var inte storleken på abborrarna den vi hoppats på, de största c:a 200-300 gram. Men alla faktorer talar för att det kan gå grov abborre här och det kan eventuellt bli något mer test. Men blött var det. Skurarna avlöste varann och en liten stund fick vi gå iland för att åskan kom för nära.