Tillbaks till 2007

Hade tagit ledigt två dagar för att ta chansen när fisket skall vara på topp. Första dagen blåste inne. Andra dagen "blåste ute" om man kan säga så. Jag var ute, men det var hyfsat blåsigt idag också. Hade hoppats på att köra på Härö Nygrund, men med blåsten var enda alternativet gamla vanliga, öster om Hammarö. Inte ett hugg på hela dagen.
VattenTemp: c:a 6,6-7,6. Vind: NV c:a 7-11 m/s. Lufttryck: 1019 hPA (stigande). Sol.

G3 till salu! Såld! (071230)

Det är med lite vemod som jag nu skall skiljas från G3 pga kabinbåtsköp. Det är en perfekt båt för allround fiskaren. En tuffing som ändå är lätt att hantera, inte minst vid sjösättning/upptagning. Säljes med ekolod, EU-trailer och trollingutrustning.

Grums Vinterträff dag2
Även idag var starten framskjuten 2h, men idag gick starten vid 10. Vi valde att köra till "gräsmatta" trots den kortare tiden. Det gick en del sjö, men vi hade medsjö på ditvägen och blåsten skulle lana var det sagt. Väl framme lägger vi i och styr mot dom heta punkterna, men vi får se ett måsdyk och går norrut istället. Men som vanligt så har måsdyket splittrats när vi kommer fram. När vi vänder upp för att gå söderut får vi hugg. Det är på min sida och jag börjar drilla och U lägger rätt båten i vinden. Det verkar blankt. Då får vi hugg på djupriggen och U får ta det spöt. Gädda meddelar U så han får Pusha in gäddan innan han hjälper mig att håva en öring på 68cm. Gäddan tog en SMA wobbler och öringen en Tomic #185. Nån lov till över punkten ger inget, men strax senare får vi hugg igen och min tur att drilla. Den känns ganska liten, men när den kommer mot båten ser jag att det är en långsmal öring. Eventuellt godkänd! Tyvärr kvaddar jag till det med håven igen (eftersom jag stursk prompt skulle håva själv) och den släpper. Jag lyckas sånär få den i håven efter att den släppt, men den slinker undan. Vi intalar oss snabbt att den verkligen var för liten. Blåsten lanar inte utan snarare ökar så vi får bryta tidigt för att hinna tillbaka i motsjön. När U tar in ett av dom sista spöna får han hugg på det och kan drilla in en fet lax. UV Tomicen levererade för U igen. Väl i hamn visade det sig att bara 8 båtar hade vägt in fisk. Innebar prisplacering för Team Sliver mao! Det räckte till och med så långt att vi kom 2:a i hela träffen och kammade hem en massa fina priser och prispengar. Dessutom räckte vår gädda på 5,7kg till att bli största fisk i övrig art vilket gav oss en fin plakett. Grattis Team Vidars/Åberg till vinsten! Våran eventuellt godkända fisk som vi brände hade inte gjort något i sammandraget, eftersom Åberg hade så fina fiskar.
VattenTemp: c:a 9. Vind: NV c:a 7-10 m/s. Lufttryck: 997 hPA (stabilt). Mestadels mulet.

Grums Vinterträff dag1
Starten framskjuten 2h, bara för att få reda på att dagens tävlingar var inställda. Teamet (jag & U) tyckte dock att vädret var såpass bra att det var synd att bränna inne en dag, så vi gav oss ut. Dessutom fick vi ju chansen att trimma in teamet tillsammans med GIV. Det verkade som halva startfältet hade resonerat precis som vi. Vi körde till Åsnegrund innan vi la i och körde ett par distans söderut, innan vi vände norrut igen. Inte ett hugg idag. Det enda intressanta var ett måsdyk som vi gick runt vid Bäröskären. Vi hörde lite rapporter om en del fiskar som kommit upp, men de rapporterna skall man nog ta med en nypa salt en dag som det här.
VattenTemp: c:a 9,5. Vind: NV c:a 7,11 m/s. Lufttryck: 997 hPA (stabilt). Sol.

Det kom ännu ett brev...
Det är B.G som noterat att vindmätaren påminde om en smiley. Men det var inget att smajla åt. Vinden vände och gick från fina 5 m/s till 17 m/s på nolltid. Och imorgon är det Grumsträff. Team Sliver ställer upp. Rapport sker troligtvis söndag kväll.

KHBFK:s trolling KM gick av stapeln idag. Idag med ny båt! Några små missöden skedde, men vi fick ganska snabbt ut grejerna ändå. Vi (jag och L) tänkte gå längs kanten mellan Klacken och Vårtan. En bit på väg ser vi ett måsdyk och det är mycket betesfisk. Vi blir kvar i området i stort sett hela dagen och måsdyken fortsatte och avlöste varann. Vi var övertygade om att vi skulle nöta upp en fisk till slut men så blev det inte. Istället gick vi mot Klacken mot slutet och när vi hade kommit bort från måsarna och betesfisken får vi hugg. En blankfisk rusar fint och hoppar bakom båten. Tyvärr blir det kaos med stannad motor och fisken gick i riggwirarna och linan går av. Oturligt nog var det den unika SMA wobblern som försvann också. Och mer blev det inte. Men det var klent resultat för de flesta av de 12 båtlagen som hade ställt upp. Endast 3 fiskar vägdes in och 1 var en abborre!
VattenTemp: c:a 10,1-10,5. Vind: N c:a 0-9 m/s. Lufttryck: 1026 hPA (stigande). Sol.

Det kom ett brev...
från en fiskebroder som hade uppmärksammat något som jag hade missat, nämligen att räkneverket på sidan hade slagit över till 75.000 unika besökare.

Helt otroligt! Det var ju bara i januari i år som det slog över till 50.000. Kanonkul. Tack Henrik för den fina skärmdumpen och dom vänliga orden, och ha ett riktigt skitfiske!