Tillbaks till 2008

Teambuilding med sambandsgruppen, vilket innebar trolling från K-hamn. Vi packade in oss i G IV och drog till Sjöhällan. Normalt sett skulle det ha blåst för mycket för ett sånt projekt, men tack vare "kuddfenomenet" upplevdes blåsten som knappt 5, men egentligen blåste det över 8 från SO. Spöna hade inte varit i länge när ett riggspö stackat på 9m med en Tomic 531 rusar iväg. PBL hade slagit sig till första hugget och fick drilla. Hyfsat lugnt kommer en lax på 80cm in i båten. Fettfena, så den gick tillbaka snabbt. Vi gör några lovar till runt punkten, men det var mycket nät där och trångt när vi mötte andra båtar. Istället testar vi gamla punkter och en bit ut i sjön, men inget mer blev det. Jo, förresten. En sik hängde på Conraden som satt på sista spöt. Andra siken jag varit med om att få på trolling. Vid lunch bryter vi och åker in till Alvön och grillar korv. Där märktes det att det blåste en del. G IV skötte sig strålande.
VattenTemp: c:a 4,8-5,5. Vind: SO, c:a 6-8 m/s. Lufttryck: 1013 hPA (sjunkande). Mestadels mulet, men lite sol.

Kvällstur tillsammans med FIM från Kristinehamn. Vi siktade på Lakholmen, men var rädda för att det skulle vara mycket nät. Men det var det inte. Däremot många båtar på en liten plätt, och vi fick veta anledningen snabbt. En lax på 10,1 kg hade precis blivit tagen, och vi hade första parkett vid "posen". Fiskbilden såg otroligt bra ut och vi fick rätt omgående en för liten öring på en Conrad.. Men sen vart det dött. Vi tog en repa västerut innan vi gick tillbaka till Lakholmen, men ingen mer kontakt på hela kvällen.
VattenTemp: c:a 5,8-7,5. Vind: S-V, c:a 4-6 m/s. Lufttryck: 1019 hPA (stabilt). Mestadels sol.

A.D har "gått på grönt" i PVS! En fin öring på 9,36 kg.

U var hygglig och blev med en sväng för att testa en motor. Det var Vicks Blå som var testbänk. Fin kväll, men kallt när man hade glömt vantarna. Eftersom ett par spön fanns med, körde vi en repa utanför mynningarna också. En gädda blev det. Kände att jag inte alls ville kladda med gädda, så U var bussig och krokade av den åt mig.
VattenTemp: c:a 4-5. Vind: N-NO, c:a 3-8 m/s. Lufttryck: 1020 hPA (stabilt). Växlande molnighet.

Första deltävlingen i KHBFK:s trollingserie. Siktade på Tärnan och det såg bra ut på lodet, med mycket betesfisk. Men ack vad dåligt det var. Inte ens ett nafs. UPO lyckades väga in 2st och vann en solklar seger. Men intressant att vara ute på sjön när det inte blåser storm i alla fall.
VattenTemp: c:a 3,1-3,5. Vind: V-SVc:a 0-4 m/s. Lufttryck: 1008 hPA (stabilt). Växlande molnighet med något regnstänk.

Årets sista (väl?) slomförsök slutade som dom förra.

Olyckan idag vid Körtungsgrund ger en ju en del tankeställare. Huruvida det var spöknät, felmärkta nät eller vad nu olyckan berodde på lär det väl redas ut grundligt får vi hoppas. Det viktigaste var att alla inblandade klarade livhanken. Har pratat med en klätterkompis som stolt säger att "klättercommunityn" bara har 5 dödsfall per år. Mig veterligen har få omkommit under trollingfiske. De dödsfall som har inträffat har varit pga sjukdom som lika gärna kunde skett på land. Men att en olycka med dödlig utgång kommer inträffa råder det ingen tvekan om. De gånger som båtar har sjunkit har andra båtar kommit snabbt till undsättning. Den turen kommer inte hålla i sig i all evighet. Ser jag bara till mitt eget fiske så är det få gånger som jag har båtar på sånt avstånd att de kan komma till undsättning överhuvudtaget. Ge mig med trollingfisket? För det finns risker med detta som inte går att undvikas med teknik, material och kunskap. Nej, jag tror inte det, men visst får man sig en tankeställare.

Efter att det florerat rykten om att det visst tagits slom, var jag åter nere vid älven med håven i högsta hugg. Inte f*n var det någon slom där.

Nya drag med slomhåven. Nej ingen slom. Däremot hade jag kunnat fått en bäver om jag inte hade hållt undan håven. Den såg mig inte först, men när den sen gjorde det drog den till med svansen och skvätte ner mig och dök.

Var nere till älven och drog 3 drag med slomhåven igen. Nej, ingen slom nu heller. Väldigt svårt att tajma slommen nu när det inte finns någon islossning att gå efter. Skulle till och med kunna vara så att slommen redan gått och lurat alla hugade håvmästare. Samtidigt blev det ju smällkallt, när det egentligen var dags. Hmmm. Jaja, det blir väl till att göra några försök till framöver.

Efter att ha suttit på jobbet hela veckan och läst om kanonfiske i lugna vindar var det äntligen läge för att komma ut. U fick också frigång och hängde på. SMHI hade lovat 1-5 m/s, som man senare iofs höjde till 2-6, men kanonläge ändå alltså. Nehej, väderfjantarna ändrade sig i sista sekund och tyckte nog att det skulle bli 7-11 istället. Skit samma, "come rain, come storm", här skulle det fiskas. G IV smekte dom sydliga svallen så fint och snart var vi på den tänkta startplatsen SO Klacken. Knappt hade vi hunnit fått ut alla spön förrän en Conrad löste ut. Trodde först att vi hade fått en sopsäck på, men sen kändes det att det fanns liv. Det var en 52cm öring som snabbt kom upp och ur båten. Kanonfiske på gång tänkte jag. Men sen var det bara sightseeing resten av dagen. Vi var ner och tittade till Tärnan, så att den stod kvar och i dom faggorna hade vi ett nafs på nedersta djupriggsspöt. Men trevligt sällskap och suverän körv (ostwurst) i kombination med skagenröra på tub, gjorde det till en höjdartur. Enda bakslaget var att jag hade glämt den nya innovationen "senaptchup" hemma.
VattenTemp: c:a 2,7-3,2. Vind: SV c:a 6-9 m/s. Lufttryck: 1002 hPA (sjunkande). Växlande molnighet.

Var ner till älven och drog några drag med slomhåven. Inget ännu. Men jag kunde inte testa på mitt vanliga ställe, för där satt det ett gäng ungdomar och söp. Nåja, jag såg inga flaskor, men dom satt i vägen i alla fall.