Tillbaks till 2008

H var på besök i stan så jag fick med honom och D på en pimpeltur i kvällinga. Det var väldigt trögt, men vi fick några abborrar och en liten gös. Men trevligt tur i alla fall.

Ekenästräffen - 08. Med en ganska tung blykeps tog vi oss direkt ner till Milskär, där vi hade fått gårdagens enda blanking. Första hugget kom omgående och spöt går av! Det var inte så brutalt så det var därför det gick av, men det var spöt som tillhörde "skrotrullen" vi upptäckte igår. Nåt måste ha gått helt fel med det spöt. Nåväl vi får in gäddan, som det visar sig vara utan större dramatik. Strax därefter får vi en till gädda. Vi snurrar runt i området ett tag, men tröttnar och går norrut istället. Men dom två gäddorna skulle visa sig vara det enda vi kunde väga in på träffen. Fortfarande inget blankt att väga in på Ekenästräffen, men det måste närma sig. Ekenästräffen var som alltid en av årets höjdpunkter och ett mycket trevligt arrangemang. Svagt tycker jag ändå det är av Säffle Trollingklubb att inte kunna presentera en fullständig resultatlista, en månad efter träffen.

U och jag var nere på Ekenäs för att provfiska inför träffen. Vi gick ner för att lägga i vid Lurö Bratt. När U skall lägga i ett av spöna visar sig rullen vara helt demolerad. Med hacka och spett fick vi den att funka, men en av vevpinnarna gick av trots allt. Utanför Lurö Bratt fick vi ett nafs på en DD Husky Jerk innan världens rulltjut ekade mot Bratten. Tyvärr släppte den omgående och jag insåg att vi hade missat niokilos laxen. Men med på wobblern (Conrad) när den kommer upp satt små fjäll, som inte tillhört någon niokilos lax. Måste ha varit en liten felkrokad, men effektfullt i alla fall. Vi följer kanten ner mot Milskär och väl där får vi en 50cm vildlax. När vi går norrut igen får vi 2 gäddor inom en snäv radie. Inte långt därifrån ligger andra båtar i en klump och tränar. På kvällen blev det ett rejält kalas med grill och skitsnack och vissa planer smeds.

Det tog hårt på L att sonen gick och blev familjebäst på abborre häromdagen (080615), så ända sedan dess har han stått på samma ställe och nött för att försöka få upp en ännu större. Och trägen vinner - efter 137h timmars envetet metande lyckades han slå 5-åringen med 50 gram. En abborre på 900gr krönte hans framgång. Detta blev också ett kliv uppåt i PVS.

Det traditionsenliga midsommarnattsfisket gav som vanligt ingenting.

U och jag kom iväg på en Örtentur, där fokus låg på gös. Vi testade också av några heta abborrspots. Men resultatet var oerhört klent. Jag hade ett enda hugg på hela kvällen. U fick 2 gäddsnipor och hade några gösstötar. Men inte röken syntes av någon abborre, trots att haken var fulla med småfisk. Oroväckande, men vi får hoppas att alla påverkansfaktorer var fel idag. Kallt som satan var det i alla fall. Bara 7 grader när vi åkte hem.

Tanken var att jag skulle möta gryningen ute på Kammen och dra lite abborre. Men det sprack - jag försov mig, så det blev ingen tur. Bättre gick det då för L:s 5-årige son, H, som igår fick en fin abborre på 850gr via mete med daggmask. Ett stort grattis! Med det är han familjevärst, L inräknad.

Jag hade bjudit med U på en göstur på Örten. Men vi hamnade i tidsnöd så vi fokuserade om till pimpeltur på Vänern istället. Förhoppningen var också att komma i kontakt med någon gös - Dom borde vara klara med lekbestyren nu, eftersom det varit varmt en längre tid. Vi körde klassiska marker och vi fick abborrkontakt på pimpel direkt. Men det var ingen riktig huggbonanza ändå. Prövade istället att jigga med "Karlsson tekniken". Och satan vad bra det gick. Det var inte många utlägg som det inte blev fisk på. Riktigt kul att äntligen få till jiggfisket lite grand. U får en minigös innan vi flyttar oss till andra klassiska marker på hemvägen. Solen hade gått ned för en timme sedan, men abborren var fortfarande på hugget. Jag fick också dra en minigös och U en som kanske var av godkänt mått innan vi gav oss.
VattenTemp: c:a 18 Vind: S-SV, c:a 4-6 m/s. Lufttryck: 1004 hPA (stabilt). Mulet.

Första tävlingen som kunde köras i KHBFK:s pimpelserie. Fick med mig 2 gastar också i form av A.D och K.W. Vi satsade på Storgrund, när de flesta andra inte gick så långt. Troligtvis en felsatsning av oss. Gastarna drog fisk med jämna mellanrum, medan jag länge hade tomt i hinken. Det var först på slutet som jag lyckades lura upp en (1) parvel. A.D blev "båtbäst" med en fjärde plats totalt, så helt fel var vi inte ute ändå. Kanonfin kväll och trevligt sällskap gjorde nederlaget uthärdligt i alla fall. Dopningsförsöket med "UV-mask" var väl sådär lyckat.
VattenTemp: c:a 18 Vind: SV, c:a 2-5 m/s. Lufttryck: 1019 hPA (stabilt). Sol.