Tillbaks till 2008

Nu är trollingsäsongen officiellt avslutad. Det känns ganska bra att få sätta punkt för den här fiaskosäsongen. Även om det blir milt framöver, så kommer jag inte göra fler försök. Blåsten ser väl till att krossa eventuella fiskedagar ändå. Trodde inte det kunde bli sämre än förra året, men tydligen kunde det bli det. 1 godkänd lax på ynka 2,6 kg. Tog iofs några tuffa vildingar. Ingen godkänd öring. Ingen abborre över 400gr. Gösen på 4,4 kg är godkänt, men en klen tröst. Nu skulle jag kunna dra till med klyschan - "det kan inte bli sämre", men jag aktar mig för det, för det finns en liten durkbredd innan botten är nådd. Men vi får se om det inte kan bli bättre nästa år.

Det blåste lite idag, så jag la i redan uppe på Bonäs udde. Det blev en kämpig resa, och inte helt förvånande fick jag inte ett napp. Det fanns betesfisk och måsdyk i "Feskviksränna", men ingen hoppade på mina drag. Att det skulle blåsa var jag beredd på, men att det började spöregna idag, när man hade lovat strålande sol, var lite mera dystert.
VattenTemp: c:a 8,4-9,0. Vind: V-N c:a 10-14 m/s. Lufttryck: 1006 hPA (stigande). Sol/mulet/regn/snöblandat regn.

Dag 2 på Grumsträffen blåste inne, så resultatet från igår stod sig. Grattis Team Dilén till vinsten!

Grums Vinterträff dag1
U och jag hade inte så stort val efter förra årets succé, än att gå till samma ställe i år. Alltså gräsmattan fick det bli. Väl framme hade vi stora förhoppningar, men det hände inget. Körde också av 2 dubbelhuggspunkter som U hade sparat. I det området mötte vi KM mästaren, som hade blankt i båten, men hos oss ville dom inte in. Vi gick istället österut och på en knöl fick vi hugg. Det högg på en Ekenässked, riggad på 10 meter, och laxen for rätt upp i luften. Många hopp hade den för sig och simmade rätt mot båten flera gånger. Det här går aldrig tänkte jag i mitt stilla sinne, men U hanterade den proffsigt och snart låg den i håven. Då såg vi att krokarna var helt uträtade! Tyvärr hade den fettfena så den fick gå tillbaka direkt. Gissningsvis vägde den 3-4 kg. När vi går upp i fart igen får vi hugg på nytt. Den här gången på den gräddfärgade Strike-Pro:n. Tyvärr är detta också en fenlax. Dessutom är den för liten. Men det kändes som vi äntligen var på rätt ställe i alla fall. Vi brände igenom området flera gånger och tog vida svängar runt, men inget mer hände.
Första dagen i träffen var också en klubbtävling mellan Kil, Grums & Karlstad/Hammarö. Dom övriga KHBFK teamen hade fiskat nästan lika dåligt som oss, så klubbkampen vart ett fiasko för KHBFK:s del. Kampen vanns av Grums och bäst individuellt var Team Dilén. Grattis!
VattenTemp: c:a 9,3-9,4. Vind: S c:a 5-8 m/s. Lufttryck: 1018 hPA (stabilt). Mulet.

Efter att det ha blåst konstant storm i en månad var inte förhoppningarna stora att kunna genomföra KHBFK:s trolling KM som planerat. Men efter ett stormdygn föll alla bitar på plats och det blev en kanondag. Jag hade bestämt mig för att köra på Vårtan och jag blev förvånad när jag kom dit och inte såg en båt. Det var bara FetMats som låg hack i häl. Jag tuffade runt i området, som var begränsat med en dimma av siklöjenät. Feskar´n från Spiken var så tungt lastad när han gick därifrån att han drog upp så mycket sjö så det välte körvtermosen. Efter hand började båtar dyka upp och tidvis var det riktigt trångt med båtar och siklöjnät. Jag bara satt och njöt av vädret och titt som tätt trillade det in hugg. 2 öringar och en lax var in i båten, men alla var för små. Jag brände också ett hugg som kändes lite häftigare, men den klev av nästan direkt. En kanondag var det, trots att jag inte kunde väga in något i tävlingen. Detsamma verkade ha hänt för dom flesta i mästerskapet - att dom hade haft hugg och för små, så det var bara 2 Team som placerade sig. Överlägsen klubbmästare blev skeppare T.N i Team Camping som bland annat fick en fin lax på 6,55 kg. Grattis!
VattenTemp: c:a 10,0-10,4. Vind: NV-SV, < 5 m/s. Lufttryck: 1016 hPA (växlande). Sol.