Tillbaks till 2009

Dottern har blivit tokig i dubbelpanerad gösfilé, så jag var tvungen att ge mig ut och fixa maten till hushållet. Nja, lite åt det hållet kanske, men det var U som skulle ut och undrade om jag skulle med. Så det blev jag. Målet var kanske mest att få en gädda, för att kunna återträda tronen i Big 5. Målet uppnåddes, 2 gånger om, och dessutom fick jag en gös också. Roliga gäddor, för det var bra krut i dom. På hemvägen var jag nära igen att göra en "gösvolt", för det underkylda regnet gjorde vägen glashal, men det gick "vägen" den här gången också.
Temp: c:a -2. Lufttryck: 1030 hPA (stabilt). Mulet, smådugg.

Det börjar dra ihop sig för det årliga försöket på Lake i Rottnen. Men vi har fortfarande inte helt listat ut var lakgrundet är, så i år har vi bestämt oss för att leta upp det mer "grundligt". Därför stod jag på isen i gryningen med 3 ekolod i spöregn. Körde samma upplägg som när jag lodade Ö:a Örten. Resultatet var inte så klockrent som förväntat, men vi kan eventuellt ha fått en indikation. Dock krävs mer lodning för att kunna dra bättre slutsatser. Jag konstaterade väl i alla fall att vi varit fel ute förut, om nu det är någon tröst.
Till slut blev protokollet så genomsurt och sladdrigt att det inte gick att skriva mer på. Istället åkte jag till Västansjö och försökte en timme. Men det var inget roligt i spöregnet och bara några tusenbröder, så jag åkte hem istället. Det vrålfärska brödet jag hade med mig var nog dagens bästa.
Temp: c:a +1. Lufttryck: 996 hPA (stigande). Mulet, regn.

Körde en före-jobbet-tur till Alstern idag. Hoppades att det skulle sluta bättre än senast jag hade möjlighet att göra detta (060207). Jag var ute i god tid, men det satt redan ett par killar på plats när jag kom ut. Dom hade fått en liten gös och ett par fällningar redan så det verkade lovande. Naturligtvis när jag fått ut mina don hände inget på en bra stund och dom andra hann ge upp. Men sen brakade det loss med trippelhugg. Gösar alla tre, den största på 3,2kg. En annan av dessa hade kroken fastnat i sidan på. Den satt såpass att jag inte ville rycka loss kroken. Stack således ner handen under isen och då blev det fart. Den drog iväg med nästan all lina på rullen. Men jag lyckades få upp den och ur med kroken utan större problem. Den klarar sig nog. Sen var det lugnt förutom ett par rassel, som jag trodde var skrämd betesfisk. Det skulle senare visa sig vara tomma krokar på dessa. Något hade nupit bete blixtsnabbt. Men det blev en "äkta" fällning till och det blev också dagens största gös - 3,9kg. Och hem kom jag utan att volta. :-)
Temp: c:a +2. Lufttryck: 1002 hPA (stigande). Mulet.

Första Vänerpimplingen för i år kändes skönt. Jag hamnade på Grumsfjorden. Isen var en våt dröm för skridskoåkarna. I alla fall i medvind, för det blåste en del. Trodde det skulle vara svårt idag med en fallande barometer. På sätt och vis var det svårt för dom jagade inte, utan man fick jaga dom istället. Men hittade man dom, dunkade dom på rätt hyfsat. Storleken var inget att skriva hem om, men det blev en kasse matabborrar med hem i alla fall. Hoppas det kan bli stuvad abborre av detta och bjuda lilltösa på.
Temp: c:a -2. Lufttryck: 1023 hPA (stabilt under fisketiden, men allmänt sjunkande). Mulet.

Hittade äntligen lakpimpeln så att jag kunde ge mig ut på ett lakpass på älva. Den var inte i något vidare kondition, men det gick att agna på och fiska med i alla fall. Dagens bete var räka. Lite ovanligt för mig, men jag trodde dock helhjärtat på att det funkade. U hade varit nere tidigare under kvällen, men inte haft en känning. Så det var inte någon större tro på att det skulle ge något. U blev med på det här passet också. Svinkallt i blåsten var det, så vi orkade bara med en dryg timme. Det blev ingen huggsexa heller. Bara en halvkilos kom upp.
Temp: c:a -7. Lufttryck: 1028 hPA (stigande). Klart och blåsigt.

B.G går ut stenhårt på nya året och höjer sig i PVS med en fin abborre på 1250gr.

Följde med L till en kvicksilverhåla på en kort eftermiddagstur, där han själv har tagit halvkilosabborre och hade rapporter om kilosabborrar. Men det enda som kom upp var några tusenbröder. Jag hade en del pill på blänket, men det var väldigt försiktigt. Men stället får prövas igen, eftersom en kraftigt fallande barometer och väderomslag inte gav sjön rättvisa. Inte blev jag värst på "guitar hero" heller...
Temp: c:a -2. Lufttryck: 1004 hPA (sjunkande). Mulet och blåsigt.

Årets första tur blev en repris på förra årets sista. Lite bistert idag och lite sämre fiske kändes det som. Men det blev en gös idag också. 2kg var denna på. Men det var nog fisk i faggorna och jagade, för betesfisken blev uppskrämd titt som tätt. Träffade en trevlig prick till på isen som också fick en gös i samma storlek.
Temp: -10. Lufttryck: 1028 hPA (stabilt). Klart.