Tillbaks till 2009

Jodå, han var ute en natt på Alstern igen. Lite skillnad var det i och med att nu var det kortbyxor hela natten och ingen rumpvärme i bilen hem. Annars var allt sig likt. 1 gädda och 1 gös blev resultatet. Bägge på kanske 1,5 kg. Och ro hem fick jag göra den här gången också. Men nu var det ganska gemytligt att ro vraket hem på en stilla Alstern.
VattenTemp: c:a 24. Vind: Växlande, c:a 1-6 m/s. Lufttryck: 1021 (stabilt, tidigare sjunkande). Sol, påmulnande med åska i nordost.

Ekenästräffen - 09. Vi hade ju egentligen ingenting att gå på, så vi gick tillbaka dit vi hade haft gårdagens enda kontakter. Ganska omgående får vi en för liten lax. Sen händer inget mer, men vi tröskade på i området. Något hugg som släpper är det enda, men vi snurrar runt med gott hopp ändå. Men till slut har vi inte tålamod att ligga kvar och nöta utan går in mot Gaperhult. Här får vi en gädda som gör att vi kan väga in en liten påse. Detta gav oss en 27:e plats av 50 startande. Vi kom 2 placeringar före team Silver-Dreamfishing, vilket var vårt mål för tävlingen. ;-). Stort grattis till Team Retardoz med klubbens karpkung i spetsen som tog hem hela tjottaballongen.
Ekenästräffen är årets höjdpunkt, men faktum är att det bara går sämre och sämre för oss för varje gång vi ställer upp. Allt talar för att vi nästa gång kommer att väga in en tompåse. Skit samma, kul är det!
VattenTemp: c:a 18-20. Lufttryck: 1024 (sjunkande). sol.

Vi var som vanligt och träningsfiskade inför Ekenästräffen. Vi la i direkt vid Slöingen och fiskade oss ut mot 27-metarn. Vi lyckades håva 2 ballonger (igen), annars hände inget intressant förrän vi kom upp på "grundet". Då får vi ett skapligt vrål på en DD Husky Jerk, men den släpper. Strax senare får vi en gädda på U:s favorit 737:a. Tillbaka mot grillkalaset kör vi längre ut mot Djurö, men inget mer händer.
VattenTemp: c:a 15-18. Lufttryck: 1027 (stabilt). sol.

KHBFK hade styrelsemöte på Café August på kvällen. Utsikten ut över Vänern i solgasset blev för mycket för U och mig, så vi tog en pimpel/spinn-tur efter avslutat möte. Vi testade först Tynäsgrund. Det fanns fisk, men den var trög. Istället åkte vi till Nilsgrund. Fisken var nästan lika trög här också, men nu hade Vänern lagt sig platt, så vi drev runt utan ankare och mådde gött i solnedgången. Några abborrar högg då och då. Kvällens mest udda händelse var när en gädda nyper min jigg. Jag bara väntar på att linan skall gå av, men så blir det inte. Turligt nog får jag istället en fin fight med det lätta jiggspöt och kan till slut håva en gädda på 7,16kg. Det är bara den inre kardelen på linan som är kvar, men ibland skall man ha lite tur också. Vi tänkte avsluta på ett gösgrund och där jagar abborren på bra. Tyvärr ringer min beredskapstelefon, så det är bara att bryta. U hinner i alla fall få en av jagarna innan vi får vråla iland.
Lufttryck: 1027 (stabilt). sol.

Premiärtur på Örten. Nya friska tag efter förra årets riktiga dip för Örten. Och det verkar hålla i sig även i år. Abborrarna som bortblåsta och ingen gös. Bara en liten gädda ville hugga idag.
VattenTemp: c:a 18. Vind: SO-V, c:a 3-5 m/s. Lufttryck: 1025 (stabilt). sol.

En test för att se om gösen hade vaknat än. Det hade den inte. Men riktigt roligt abborrfiske hade jag i alla fall. Fin storlek också - största på 580gr, Årets längsta dag - nu kommer mörkret...
VattenTemp: c:a ?. Vind: ?. Lufttryck: 1020 (stigande). sol..

Körde en kort tur med trolling för några "prospects" till klubben. Vi gjorde en repa vid StenKalles, men det vart inget av någon sort. På sina ställen stod det bra med abborre, så det hade nog varit mer framgångsrikt med abborrjakt idag. Men trevlig kväll var det.
VattenTemp: c:a 12. Vind: SV-V, c:a 4-6 m/s. Lufttryck: 1014 (stigande). mulet.

Var på ytterligare en date med Vickan. Den här gången var det nattliga frierier. Fick en gös på 1,5 kg, annars inget. Blev lite förvånad när det blåste upp till höststorm mitt i juninatten, Tyvärr var jag på andra sidan sjön också, med motvind hem. Elmotorn orkade inte köra, så det var bara att ro hemåt. Vantar och mössa och 3 lager tröjor är det som gäller den här sommaren.
VattenTemp: c:a 14. Vind: N-NV, c:a 3-11 m/s. Lufttryck: 1006 (sjunkande). mulet.

Lånade "Vickan" av U och tog en tidig morgon på Alstern. Inte ett pet på grejerna. Mycket rovfisk, troligtvis gädda, som var uppe i ytan. Kallt som satan i regnet var det så "rumpsteken" fick sättas på när jag åter satt i bilen. Tack för lånet U, hon skötte sig galant.
VattenTemp: c:a 13,5. Vind: N. Lufttryck: 1012 (stigande). regn/mulet.

Första serietävlingen i pimpel för KHBFK. Jag kände mig ganska het efter att ha prickat hyfsat senaste tiden på abborgrunden. Men idag var det som förgjort att hitta fisk. Sjön var rätt gropig också, så det blev ganska jobbigt till slut. Ägnade första halvlek åt att söka fisk, men det gick inget bra. Hela östra sidan av Storgrund var tvärdöd. Till slut åkte jag i lä bakom Axelön för att fika. Driftade lite också, och då fick jag några små abborrar. Tyvärr var det på c:a 21m djup, så det gick inte att fästa ankaret. På sluttampent åkte jag till Svedgrund och efter att ha letat lite hittade jag dom på 14m. Men det var naturligtvis försent. Skrapade ihop 1,3kg som bara räckte till en 7:e plats. Klar segrare var förra årets mästare S.B med 10,7kg. Mer än dubbelt så mycket som 2:an.
VattenTemp: ?. Vind: SV, c:a 4-7 m/s. Lufttryck: 1007 (stabilt). mulet.

Ytterligare en kort kvällstur efter abborre. När jag kom i dom var dom riktigt i stöten. Men det var inget "njutaväder", så jag åkte hem ganska snabbt efter att ha kollat av några grund.
VattenTemp: ?. Vind: SV, c:a 4-6 m/s. Lufttryck: 1007 (stigande). mulet.

Det var ett riktigt gösaväder, med regn, storm och småjävlar. Så jag dumpade helt sonika Vraket i Alstern. Fick en liten gös nästan direkt, så jag tänkte att "nu blir det storslam". Men det blev den enda fisken idag. Riktigt otrevligt kallt när nordanvinden drev på i skymningen.
VattenTemp: c:a 13-14. Vind: NV, c:a 4-10 m/s. Lufttryck: 1008 (stabilt - tidigare sjunkande). Sol/mulet med något regnstänk.

Var ute igen och skannade av en del grund. Prövade att jigga på några grund. Det blev några abborrar idag också, men det var inte samma tryck som sist. Inte samma storlek heller.
VattenTemp: c:a 18. Vind: SV-V, c:a 2-4 m/s. Lufttryck: 1018 (stabilt - tidigare sjunkande). Sol/mulet.