Tillbaks till 2010

Tog ett par tidiga morrontimmar på Örten. Endast 2 hugg, som jag dessutom brände, blev det. Drygt med blåsten som drog upp. Under såna förhållanden är det en nackdel att ha elmotor.

Tog ett par tidiga morrontimmar på Gräsmången igen. Endast 2 abborrar blev det.

I & K var heta igen på fiske och den här gången bar det av mot Björntjärn. Jag, S.G & C.C fick också följa med. Kanske var det för att vi viftade med korv, vad vet jag? S.G var het till en början och hjälpte till med invevningen av löslinan på mitt kulmete. Men intresset falnade snabbt i och med att nappen uteblev. Istället satte S.G upp en bejublad föreställning med mina jiggar som skådespelare i vindskyddet. Vi fick inget. Ändå prövade vi bottenmete, kulmete och spinn. Den enda spänningshöjaren var när fisketillsynen kom och viftade med brickan.

I & K skulle ut och testa Örten och undrade om jag ville med. Det ville jag naturligtvis, men jag insåg att det inte skulle gå att vara 3 i samma båt. Speciellt inte som jag ville ha med mig alla mina makalösa manicker också. Så jag tog Vraket och körde parallellt. Så mycket parallellkörning blev det inte, för det blåste lite grann och jag fick bara upp halva delen av BilTema ankaret efter första ankringen. Fisket var uselt. K fick någon abborre och jag också, samt 2 minigäddor. Funderar på om inte det var samma som högg först när jag åkte ut från rampen och sen igen när jag kom tillbaka. Dom var identiskt små i alla fall. Bedrövligt att se att det låg en massa nät i sjön igen. Det gör att lusten att köra på Örten sjunker drastiskt igen. En enorm flock mås låg över det ena nätet också, så troligtvis blev det "full pott" för nätägaren. Hoppas det är ett stort kalas som stundar, så att alla filéer går åt.

Hela familjen var ute på Långholmen och grillade korv. Redan på bryggan vid holmen lyckades S.G dra upp en abborre som hon ville spara och äta till kvällsmat. Denna bars naturligtvis runt i triumf. På hemvägen stannade vi till på Nilsgrund och pimplade. S.G fick dra några abborrar här också. När det är som mest kaotiskt får C.C ta över ett pimpelspö och signalerar fisk på detta. S.G hjälper till att dra in denna också och det visar sig vara en gös på 1,3kg. Den sparade vi till mormor i utbyte mot "något gott". I vanlig ordning tycker C.C att det är dags att bryta när fisket är på topp, så på det viset fick det bli.

Plötsligt händer det. Det är det vi som inte är så seriösa fiskare, utan mest åker ut på sjön för att tjuvröka, får hoppas på. Och ibland händer det faktiskt.
Var fortfarande lite i chocktillstånd över det överraskande positiva resultatet på Örten häromdagen (100806). Ville pröva och se om det var som jag trodde - nämligen att alla gösplaneter stod i sträck just den kvällen och att det aldrig mer skulle inträffa igen. Förutsättningarna idag var något helt annat i alla fall. Nordanvind och spöregn. Och det verkade trögre idag också. Men det var i alla fall något som smällde på mina wobbler på djupkanten ändå. Ville gärna tro att det var gösstötar modell bättre, men ingen ville fastna trots snabba mothugg. Några ettriga gäddor fastnade ändå och till slut även en gös på c:a 1,4kg. När jag matar på över min favoritspot för troligen sista gången innan det är dags att ge sig, får jag ett bättre hugg. Hoppas och tror att det är en stor gös, men den stångar bara på djupet, så jag får inte se vad det är på ett bra tag. När jag flörtat på ett tag kommer den upp till ytan och det visar sig vara det jag trott ändå till sist - gädda. Första reaktionen var att bli av med den på snabbast möjliga sätt, eftersom det var "no-name" den hade slukat och den ville jag inte bli av med. Men jag inser snart också att den här tösen är brutalt stor och jag vill nog ändå veta vad hon väger. Den är rätt medgörlig inne vid båten och tur är väl det. För det tar många försök innan jag lyckas få in handen i ett vettigt grepp och häva in den i båten. Känner att den är garanterat över 10kg när jag lyfter in henne och hon är stor åt alla håll, både på längden, bredden och djupet. Tyvärr var jag inte alls beredd på detta och hade varken kamera eller måttband med mig. Vägningen visade i alla fall på 13,62kg! För att få ett hum om längden la jag henne i Vraket och ristade in ändpunkterna i skrovet. Tog några värdelösa bilder med mobilen. När jag kommer till en vettig dator kanske det går att trolla fram något bättre foto? Efter detta fortsätter jag som inget hänt, uppenbarligen i chock, och ingen mer fisk blir det.
Vid hemkomst och tillgång till ett måttband får jag först måttet till 121cm, men får nog korrigera ner det till 119cm. Märkena blev inte så tydliga som jag hoppats på. Hade varit kul att få mått på omkrets också, men så blev det inte.
Naturligtvis riktigt kul att "gå på grönt" i PVS för gädda, men samtidigt lite tråkigt också. Har sett fram emot att testa jerk och mete efter stora gäddor när oket över 9-kilos laxen är borta i PVS.
Helnöjd!

Var faktiskt lite sugen ändå på att pröva Örten. Efter de senaste årens usla fiske var jag inställd på att inte fiska så mycket i år i sjön. Men ryktet gick att gösfisket hade blivit bättre och det pratas om att det fångats flera gösar över 6kg. Men för mig var det samma visa som förr - tvärdött. Ändå var jag väldigt aktiv och testade av det mesta i "värstinglådan", men inget hjälpte. Det var första när jag kom till "no-name"-wobblern som gått hyfsat på Gapern som det började hända saker. Den trasan hade bara hängt på någon minut när första gösen hakar på. Och så fortsätter det under sista timmen solljus. Hinner få 6 eller 7 gösar och några gäddor innan jag måste ge mig för att hitta hem. Allt var taget på "no-name". Tyvärr ingen vidare storlek på gösarna - största på c:a 1,7kg, men ett fall framåt för mig i Örten i alla fall.
VattenTemp: c:a 19.

Gjorde tvärtom mot igår. Idag utnyttjade jag dom första timmarna på Gräsmången. Idag gav släpandet inte lika bra utdelning. Men innan jag skulle ge mig stannade jag och kastade på ett grund. Det gav utdelning på varje kast. Ingen vidare storlek idag heller, men kul och intensivt fiske vart det på slutet. Kall morgon, så det var trollskt att se dimmorna lätta över höjderna. Nice.

Utnyttjade dom sista timmarna av dagen och släpade beten i Gräsmången. Det nappade bra, men idag var det ingen storlek att skriva hem om..

Körde en repa på Gräsmången. L var med också. Tydligen hade jag lovat i något rus att han skulle få PB på abborre på första turen här. Inget jag hade något minne av, men hade jag sagt det så fick jag väl stå för det. Tyvärr blev det inte uppfyllt, men vi missade bara med 30gr, så jag kände inte så dåligt samvete trots allt. Största abborre var på 920gr och den fick L på sitt riggade mete. L fick ett par gäddor också som var pigga och utmanade lite. En normal Gräsmångentur vart det av detta. Inga mängder fisk, men de som kom upp hade fin storlek.
VattenTemp: c:a 17,5. Lufttryck: 1012 (stabilt). sol.