Tillbaks till 2010

Gösturné 2010 dag4
Vaknar klockan 5 och inser att vinden börjar öka igen. Så vi beslutar att riva så snabbt som möjligt och lämna ön. Och tur var nog det. Ursinnet släpper lös totalt för Fryken. Storm och regn. Frykens hämnd är därmed utkrävd. Vi hade resonerat tidigare att Fryken kanske kände sig "dissad" för att den fick spela andrafiolen och vara nödvatten. Vi kollade på Klacken och där visade mätaren på 13 m/s. Vi fortsätter den inslagna vägen och får bottennapp som kostar wobblers. Det enda som händer förutom att det fortsätter hänga på abborrar är att vi får en id på 1,4kg. När vi så skall ta upp och avsluta turnén tycker jag att blylodet för ena riggen ser konstigt ut på ekolodet. Vid kontroll visar det sig att vi släpar något med riggen. Samtidigt som ursinnet kulminerar rensar vi allt och vevar sen upp riggen med motorn i friläge. Det går knappt, men centimeter för centimeter kommer den i alla fall upp. Vi släpar en lina med något tungt under. Lyckas peta av den med båtshaken, så den sjunker. Vi hade dragit ut den på djupare vatten, så jag hoppas det sjunker till botten och inte ställer till besvär för andra. Tur i oturen hängde blylodet kvar, trots att haken var helt uträtad. Även vajern var tuggad och wobblern var försvunnen. Det var den 6:e eller 7:e wobblern för turen som försvann. Materialåtgången var tyvärr inte slut där. För när vi balanserar på stormen in mot rampen i Sunne kommer jag för nära en stolpe och inser försent att riggen inte är infälld. Jag hör ett stort knak och ser hur riggen bryts inåt. Riggen och bommen verkade klara sig, men swivelplattan är trasig.

Som vanligt en trevlig tur med trevligt sällskap. Tur som bara den att vi beslutade att köra Fryken istället för Vänern. Det hade varit katastrof att köra utanför Ekenäs i den nordliga stormen. Lite drygt med all materialförlust, men det går väl att ersätta. På´t igen!

Gösturné 2010 dag3
Ännu en morgon som började med ökande vind, så vi fick fly hals överhuvud. Vi började idag igen i MellanFryken och även idag var det bara smågäddor och ännu några bottennapp och förlorade wobblers. Vid lunch dumpade vi U.B i sundet i Sunne och L och jag åkte långt upp i Övre Fryken. Här var det betydligt gemytligare med blåsten och nappfrekvensen började öka lite tyckte vi. Det blev till och med så att L fick drilla en gös. Den var dock av måttlig storlek - kanske 2kg. I samma område som vi fick gösen kom så turnéns napp. Kanske det värsta hugg jag haft nånsin. Och det var inte botten, för det var 70m där det högg. Utlösaren small av och det höll på att riva ner alla spöna på taket. När jag tog spöt släppte dock motståndet nästan direkt. Vad det än var hade det slitit av wobbler och tafs och hela tjottaballongen. Satan att man inte har grejer som svarar upp när man äntligen får hugget man harvat omkring efter. Oberoende observatörer sa att det var nytt svenskt världsrekord vi tappade, men jag vet inte... Jag grämde mig ett bra tag efter detta, men snart får L ett hyfsat hugg igen. Denna får han leka med ett tag och han tror att det är en hyfsad gös. Men denna släpper tyvärr. Vi trollade ner mot Sunne fram till solnegång och därmed minskade nappandet. I sundet stoppde vi för nattamat i form av kebabrulle, eller hästb***e som den kallas lokalt. Tillbaks på ön visar det sig att vi fått sällskap, så L får äntligen sitt Malökalas.

Gösturné 2010 dag2
På förnatten vände stormen 180 grader, så det blev inte mycket sömn på natten, utan det blev till att försöka hålla båten fast. Men L hade lagt ankaret fantastiskt bra, så det slutade väl. Vi fortsatte fisket i MellanFryken och nu började det trilla in gäddor också. Men det var bara smågäddor. Största låg på knappt 4 kilo. Vi noterade en del "ryck-å-släpp" som vi misstänkte var gös. Vi lyckades också få några bottennapp med wobblerförluster som följd. På kvällen la sig stormen tillfälligt och det blev ganska gemytligt.

Gösturné 2010 dag1
Allt var planerat för att köra i Vänern, men i sista stund så fegade jag ur och la turnén i Fryken istället. Prognoserna vände om från OK väder till jobbigt väder på morgonen. Vi sjösatte i Sunne och gav oss av i MellanFryken. Ingen större aktivitet var det men L lyckades bli av med teamkepsen i stormen i alla fall. Vi gjorde en räddningsaktion, men det blåste så sjön var svart så man tappade ögonkontakten direkt med kepsen. I en vända lyckades vi komma väldigt nära bara genom beräkning, men det gick inte att svänga mot den utan trassel och det var sista gången vi såg den. Det enda som hände i fiskväg var att det hängde på abborrar med jämna mellanrum. Basen förlades till Malöa.

Hade lurat ned Bråsstorpsmaffian till storstan för att bli med på en pimpeltur. Jag hade mer eller mindre lovat brakfiske. Men det skulle visa sig vara trögt idag. Trots att jag prövade alla "säkra" hak blev det skralt resultat. Alla fick visserligen fisk, men det kunde varit betydligt bättre. Vi fick nog lika många gös, som abborre vilket var kul. En av dessa var av godkänd längd också, så den fick bli middag i Bråsstorp.

Det blev för mycket att ha styrelsemöte vid Vänerns strand och sitta och titta ut över vattnet. Efter styrelsemötet stressade jag alltså iväg ut på en tur på sjön. Fick en del abborrar och hade ganska många gösstötar innan jag lyckades kroka en liten gös. Kändes lite trögt trots allt. Kanske det analkande ovädret spelar in? Nåja, skönt att komma ut på sjön var det i alla fall.
VattenTemp: c:a 22. Vind: NO, c:a 3-7 m/s. Lufttryck: 1013 (sjunkande). Påmulnande.

Ekenästräffen - 10. Redan förra året förutspådde jag att Team Sliver skulle väga in en tompåse. Men efter gårdagens hyfsade resultat fanns det svaga förhoppningar ändå. Efter gårdagen kunde vi inte göra annat än att gå till samma ställe igen. Förvånande var det att många andra team också skulle till Dalbosjön. Men de flesta gick mycket längre bort än vi, långt bort i Dalsland, och det är ju ointressant i PVS jakten. Vi hade en del strul vid iläggningen, men till slut var allt utlagt. Vi förväntade oss hugg efter 10 minuter idag också, men så blev det inte. Det gick många timmar utan att något hände. Tyvärr hade vi lurat med ett par andra team från klubben som också fick uppleva samma sak. Dessa tog ändå det vettiga beslutet att flytta fisket till Värmlandssjön istället, vilket blev ett lyft för dom. Vi gnetade trots allt på och till slut får vi hugg på riggen. Det är en lax på 60cm som vi snabbt släpper tillbaka. Långt kvar till tävlingsgränsen 62cm, men jag kom på att om vi hade dokumenterat vikten på denna, eftersom den ju var godkänd enl. Vänerreglerna, hade nog U satt spiken i kistan i årets Big5 omgång. Men det kommer fler laxar för U innan året är slut. Sen får vi också en ännu mindre lax, vild är den också, innan tävlingstiden är slut. Denna kändes rätt bra att få på ändå, för den högg på 20m, vilket jag trodde på hela tiden. Men en minilax ger inga poäng, utan det blev som förutspått - tompåse till invägning. Men vi ger oss inte så lätt. Om några år tror jag vi kommer att bryta förbannelsen och kommer väga in något, även vi, på Ekenästräffen.
En av årets absoluta höjdpunkter är till ända. Lika kul som vanligt. Stort grattis till Team Wikström som vann i överlägsen stil. Ja, grattis till alla förresten som lyckas väga in något på denna "cursade" tävling.
VattenTemp: c:a 17-20. Lufttryck: 1017 (stabilt). sol.

Testfiske inför Ekenästräffen. Det börjar bli ren rutin det här nu. Man bara möter gasten på avtalad tid så rullar allt på. Redan förra året hade jag sett ut en spot i Dalbosjön i kanten mot djupare vatten som såg intressant ut. Denna tänkte vi testa i år. Om vi inte skulle få något så kunde vi ju med gott samvete stryka Dalbosjön på tävlingen i alla fall. Vi var lite oense i båten om det var djupfiske eller ytfiske som gällde. Själv ville jag satsa alla spön djupt på riggarna, medan U ville köra mer ytligt. Det blev en kompromiss att jag satsade djupt på min sida och U körde ytligt på sin. Redan efter bara 10 minuter efter utlägg får U hugg på sin sida. Vi är bägge övertygade om att det är gädda, men en ganska hygglig pjäs i alla fall som, slänger gäddlikt i ytan långt bort. Och inemellanåt i drillningen drar gäddan iväg i fina rusningar och vi konstaterar att sommargäddorna är pigga. Men när vi får syn på fisken ser vi att det inte är en gädda. Efter en lyckad håvning kan vi konstatera att det är en muskulös öring. 84cm och 8,08kg. Kanonstart, minst sagt! Vi har strax efter några ryck-å-släpp som hugger så det smäller i spöriggen, men ingen vill fastna. Vi drar oss längre söderut istället och ligger farligt nära Västergötland(?) när det är dags för mitt hugg som kommer på djupriggen. Vi ser direkt att det är en lax eftersom den hoppar flera gånger. Tyvärr släpper denna också i ett hopp när vi var tvungna att trassla bort en annan wobbler som gått med linan. Gissningsvis låg den mellan 4-5kg. Väl igång igen får vi nytt rigghugg och upplägget med U som drillare och mig som håvare funkade bättre. En ny öring på lite drygt 4kg hamnar i båten. Sen är det enda som händer att en gädda sticker med den nytestade Rapala MaxRap. Får spara ihop ett år och kanske kan ha råd att pröva en till inför nästa säsong.
På kvällen var det som vanligt grillkalas. Hade först lite problem att hitta till vår stuga efter kalaserandet men våra stugkamrater, Brynja Boys, hade markerat revir genom att hänga en nätbrynja utanför stugan så det löste sig till slut.
VattenTemp: c:a 18-20. Lufttryck: 1017 (stabilt). sol.