Tillbaks till 2012

120429
Idag kändes det som jag skulle komma närmast 8-kilos laxen hittills. Hur nära, vet jag inte, men troligtvis oerhört nära. Körde fram och tillbaka mellan Härö Nygrund och Furuholmarna. Det enda som hände var ett ryck-å-släpp. Ett stadigt ett, så det small i grejerna, men den var borta när linan spände upp. Tillbaka på utgångspunkten var jag så desperat, så jag gick långt upp på grundet för att åtminstone försöka lura på en nykissad gädda. Det lyckades i alla fall. Lagom stor också - c:a 5kg. Det enda positiva (förutom ett superväder) var att bägge huggen kom på en X-rap i ny färg. Lovande!
VattenTemp: c:a 3,7-5,4. Vind: NO-V, c:a 1-7 m/s. Lufttryck: 1020hPA (sjunkande). Sol.

120421
Äntligen dags för årets första deltävling i 2012 års klubbmästerskap i trolling. Jag var så taggad så det bubblade och vibrerade om båten, trots att inte motorn var igång. Men på västfronten inget nytt. Gjorde som vanligt - åkte ut mot Tärnan som vanligt och fick bara smått som vanligt. 2 små öringar som högg en X-rap, samt Maja Gräddnos i ytan.
VattenTemp: c:a 2,7-3,0. Vind: SV-SO, c:a 2-6 m/s. Lufttryck: 1001hPA (stigande). Snö-mulet-sol.

120415
L var med idag. Han var sugen på att bli med på Vänern och få höra lite rullskrik. Jojo... L var ju med en del i början på 2000-talet, och jag förstår vilken känsla han är ute efter. Men det har runnit en del vatten under broarna och laxfisket på Vänern har också förändrats lite känns det som. Men samtidigt tycker jag att jag har en positiv trend nu, så vá fan, jag antog utmaningen. Sammantaget tyckte jag Härö Nygrund kändes som det bästa stället sist. Inte mycket båt och varmt vatten med mycket bete. Så dit fick det bli idag på den lite avkortade turen, eftersom det var inplanerat ett cirkusbesök på eftermiddagen. Idag hittade vi inga varmvattenfläckar. Troligen så har vindkantringar gjort att det vispats om. Vi lullar runt bland nät och dunkar och till slut kommer det - rullskriket! Nja, kanske inte riktigt skrik, men det var en rulle som gjorde liv ifrån sig i alla fall. Tyvärr kunde jag på avtalsmässiga grunder inte låta gästen ta hugget. Men nu var vi ju igång, så det skulle säkert bli fler. Kändes som fisken kunde vara godkänd. Och det var den. Dock inte med någon större marginal - 63cm. En lax var det som hade huggit en slom i ytan. Men sen blev det inget mer. Finska fenor drog en fisk mitt framför näsan på oss, det var det enda som hände efter vårt hugg. Men sagolikt väder och kul att kunna bjuda på ett rullskrik i alla fall. ;-)
VattenTemp: c:a 2,7-3,2. Vind: SV-SO, c:a 1-6 m/s. Lufttryck: 1008hPA (stigande). Halvklart/sol.

120413
Fredagen den 13:e. Ska man våga ge sig ut en sån här dag? Jajamen! Och körven med alla tillbheör kom också med. Och inga andra tråkiga incidenter blev det heller. Tänkte köra i österled idag. Satte grejerna vid Härö Nygrund. Ganska snart kommer jag in i en fläck med en halv grad varmare vatten och bra med bete. Får ett par hugg också, fina fiskar, men dom är för små. Bägge högg på X-rap i ytan. Tappar också en på Conraden som varit så bra. Även idag släpar den fram på 9m. Men det här blev ju för enkelt, så jag fortsätter österut istället. Kör "banansvängen" ut mot 73:an, och sen in mot Furuhallarna för att på slutet peka nosen mot Härö igen. Får några små till och 2 vildlaxar. 60 & 65cm. Alla hugg idag kom på X-rap:en. Hade någon mer på, på Conraden som jag tappade. Sista fisken för dagen är en vildlax och den hugger i ett område som är likt det jag började i - lite varmare och gott om bete. men den här gången högg det på en slom blyad med 30gr.
VattenTemp: c:a 2,7-3,4. Vind: NO-N, c:a 3-6 m/s. Lufttryck: 1002hPA (stabilt). Halvklart/mulet.

120404
Körde en eftermiddagstur igen. Tänkte gena mellan Nabben och Långholmarna när jag åkte ut. Men det blev en senväg istället. Det låg is i hela sundet som jag fick bryta mig igenom. Förvånansvärt tjock is också. Uppemot 2cm. Konstigt, för det var 3 grader i vattnet där. När jag kom fram till "avfyrningsplatsen" kom ett hugg på fjärde spöt när jag höll på att sätta det 5:e. Det var en för kort öring som gillade den gräddfärgade Strike Pro:n som drog fram i ytan. Tänkte att nu blir det till att hålla i hatten för nu blir det brakfiske. Men det var ju fel sort och framförallt fel storlek. Låg kvar i samma område när jag la i resten av grejerna. Idag frestade jag med både slom och även ett exemplar av "Den Stive" som jag kommit över. Den fick gå efter en dodger och en tillhöftad tafslängd. Den fick så läcker gång så jag var nära att dyka i själv och fånga den. Men nåt mer napp blev det inte utan jag tog sats rätt ut i sjön efter HSS (Humongous Salmo Salar). Tyvärr verkade det bara bli kallare och kallare vatten ju längre ut jag kom och ingen vidare fiskbild heller. Men när jag till slut låg i samma område som jag fick en för liten lax förra gången drar samma bete på samma djup iväg igen. Ser att det är en liten lax som jag tror är för kort. Men den visar sig vara 63cm. Klippt var den också, så den sparade jag till påskbordet. Strax därefter får jag trippelhugg! På ballong... Ballongerna kom från en norsk restaurang. Frågan är om dom var uppskjutna där? Gnuggar på i området, men trots att det på laxpunkten ser riktigt bra ut med bete vill det sig inte. Börjar istället styra kosan hemåt och börjar plocka ihop grejerna. Då blir det hugg på riggen på 12m. Det är ju där den läckra "Stive" går. Och den här känns OK. När jag precis ska håva öringen, som det visar sig vara, hugger det på ett blyat slomtackel. Får in första öringen som är klart godkänd och börjar drilla den andra. Den känns också OK och tanken på att få 3 godkända fiskar börjar pocka på. Det har inte skett på många år. Men när den kommer i båten visar det sig att det är en öring som är någon centimeter för kort. Får hjälpligt i grejerna igen, för jag måste ju ta ett extra varv över en dubbelhuggspunkt. Men det blir inget hugg. Och resten fick göras i mörker, vilket inte var så bra för när jag kom iland frös allt skvättvatten och det var med risk om livet jag halkade av båten. Men vad gör det? Riktigt skojig tur i kalasväder plåstrar om vilka motgångar som helst.
VattenTemp: c:a 2,2-2,8. Vind: S-SV, c:a 2-8 m/s. Lufttryck: 1016hPA (stabilt). Sol.