Tillbaks till 2012

120630 Ekenästräffen - 12.
10-års jubileum på Ekenästräffen. Vi räknade ut att vi var med för 8:e gången. Varför kan man fråga sig? Vi är urusla på denna tävling. Vi har aldrig vägt in en blank fisk, och vi har en spikrakt nedåtgående trend. Men vi är där för miljön, både på land och på sjön. Inte nog med att vi fiskar uruselt. Vi har heller aldrig vunnit något när det är "lucky looser" dragningar eller båtmotorer som lottas ut. Men den här gången skulle man lotta ut 2 båtar som skulle visiteras. "Första båt att visiteras: -Team Sliver". Jaja, det känn som det gått troll i detta. Men man hade inget att anmärka på i vår båt, så vi släpptes iväg till start. Vi satte grejerna vid Lurö Bratt. Kändes som vi hade hamnat rätt för andra team började dra fisk runt omkring oss. Vi fick någon gädda och till slut även en för liten lax, när U riggade om till löja på ett specialtackel. Men den godkända ville inte upp idag heller. Vi tröttnade till slut och begav oss norrut. Där får vi ett fint hugg som fick rullen att gå i falsett ett tag. Fick känna på fisken, som kändes OK, i c:a 5 sekunder innan den släppte. När vi snurrar runt på stället inser vi att det är gott om bete. Men inga fler hugg blir det. Så ännu en nollad Ekenästräff att räkna in i protokollet. Och vi vann som väntat ingen fri start eller båtmotor det här året heller på lottdragningen. Båtmotorn vann istället FrePa. Grattis till den!

120629
På plats vid Ekenäs igen och testfiske inför träffen imorgon. Den här gången med U:s nya båt. En fulländad trollingmaskin med många smarta lösningar, designade av mäster U. Det skulle vara starka vindar på eftermiddagen från sydost. Tyckte först att vi skulle vara utsatta för blåsten vart vi än var. Men sen kom vi att tänka på Djurö, som skulle kunna ge fint lä. Och det gjorde det. Vi trodde först att det var fel på prognoserna som hade lovat uppemot 10 m/s, men när vi stack ut näbben bortanför ön så insåg vi att det blåste rejält. Vi fick en för liten öring av årets utsläpp. Den såg inte fräsch ut med ruttna fenor... Någon gädda blev det också innan vi bröt för sedvanligt grillkalas.

120627
Vårsommarens tänkta "fredagsfisken" med några av S kompisar gick i stöpet. Främst för att ekolodet inte fungerade, men också på grund av det faktum att det fanns få fredagar med bra väder. Men idag tänkte vi genomföra en av de planerade och utlovade fiskena i alla fall. Det var S dagiskompis LC som skulle bli med. Det blåste en del, men det blåste från "rätt håll", så det gick inga stora vågor. Ekolodet hade uppenbarligen tagit semester och vägrade fungera överhuvudaget idag, så det fick bli att gå på känn. Åkte ut till ett av mina favvogrund och la oss där det borde vara c:a 9m och pimplade och jiggade. Vi fick och tappade några abborrar, men sen drog fika och andra tekniker istället. Så förflyttning med fika fick det bli. Hade tänkt att stanna vid en lämplig brygga och meta från land, men det fanns ingen som låg i lä. La oss istället i lä vid en vassrugg och metade. Även här fick vi några abborrar. Sen skulle jag visa tekniken för att köra metspöt som en pendel istället för det mer yviga smash-and-splash tekniken som småttingarna använde sig av. Det skulle jag inte gjort... När pendeln kom nära LC fick han panik för att kroken kom så nära och började veva med armarna varvid kroken fastnade i lillfingret. Paniken blev då ännu större varvid kroken drevs ännu längre in i fingret. En film spelades upp i huvudet där jag ringde mamman och berättade att vi var på väg till akuten för att dra ut en krok. Den filmen ville jag inte vara med om på riktigt. Så jag prövade att dra ut kroken med en plattång. Och det lyckades. Jag tänkte i nästa steg hur jag skulle tackla paniken över nästa fas - en nerblodad hand. Men det blev inget blodflöde. Troligtvis var LC så adrenalinpumpad så det stoppade flödet. Ett plåster och en kexchoklad så var humöret på topp igen. Men fiska mer? Nja eventuellt utan krok...

120622 midsommarafton
Det traditionella midsommarnattsfisket slutade lika traditionellt som vanligt. Dvs inte en stöt. Men"knattemetet" gick däremot lika bra som det brukar. Värst var som vanligt "kungen från Bråsstorp" som lyckades dra 3 braxar bland mörtar och abborrar. Verkar som den yngre generationen inte har några problem med att släppa tillbaka fisken man fångat. Hade fullt sjå att komma emellan och få spara några fina betesfiskar. Det var flera gånger jag inte hann. :-)

120612
Ny kväll på Gapern. Ikväll kändes det lite mer som en sommarkväll, även om det inte var någon direkt Waikiki beach värme. Betesvalet för dagen var soklart: - ABU Plankton. Nja, kanske inte det mest uppenbara för gös, men det fanns en rimlig anledning till att använda det och förhoppningen var att få en gädda med hyfsad vikt på den. Den ska nämligen representeras i en tävling. Prövade således efter en grundkant nära land och får hugg. Vad kommer upp? En gös! Dryga kilot. Plankton fick även hänga med utepå det djupa. Och även där lyckades den lura en gös. Denna på exakt 2kg. På samma ställe får jag lite senare ett fint hugg på en Bomber, men den bränner jag. Ikväll störde inte mysisen ut lodet. Kan kanske vara för att det gick lite vågor? Hade det inte varit för att jobb och dagis kallade om några timmar hade jag kunnat köra hela natten igenom den här gången.
VattenTemp: c:a 14-15. Lufttryck: 1003 (lätt stigande). Mestadels mulet.

120610
Körde ännu ett pass med nattligt sommargösfiske - iförd vantar, mössa och långkalsong. Blev en dryg historia utan ett enda napp. Den stigande mysisen och en regnskur kom till min räddning så jag fick avbryta eländet.
VattenTemp: c:a 14. Lufttryck: 1004 (stabilt). Mestadels klart.

120607
Körde ett kväll/nattpass på Gapern igen. Funderade på om jag skulle ta långkalsonger eller ej. Men tur var att jag gjorde det. Och en vintermössa åkte också med. Trots detta frös jag som en hund. Fortfarande 13 grader i vattnet och tempen i bilen visade 6 grader när jag kom iland, så det var inte undra på att jag frös. Blev en liten gös och en liten gädda. Brände en av finare kaliber genom tidernas sämsta mothugg. Brände även ett redigt hugg pelagiskt när det var som mörkast. Bägge dessa kom på Olssons Nya Nisse. Verkar vara de större som gillar denna, men kroken sitter inte. Ska bli kul att se vad som slutligen kommer upp på denna. Helt osexig färg, men lär vara framtagen av experter. Fick problem med mysisen igen som steg och tjocknade frampå natten och blockerade ekolodet. Men idag kändes det inte så tungt att behöva bryta och åka in till värmen på grund av detta.
VattenTemp: c:a 13. Lufttryck: 1008 (stabilt). Mestadels klart.

120605
Dags för KHBFK:s traditionella nationaldagsaftonspimpelpremiär. Vad som verkar blivit lika traditionellt är att det kör ihop sig fullständigt med min inkomstsysselsättning den här dan. Kom således i sjön 1 timme efter alla andra med andan i halsen. Naturligtvis hade jag glömt hälften av grejerna, bl.a pimpelspöna som ju är en bra pryl att ha med sig på en pimpeltävling. Insåg att jag hade hål i fiskeväskan också, så den andra halvan av grejerna jag hade med mig låg troligtvis som ett pepparkaksspår längs vägen jag hade färdats. Men jiggspöna var med i alla fall och det var ju egentligen inte så dumt att fokusera på bara en metod. Normalt brukar det vara pimpel, jigg och maskmete samtidigt. Men det ville sig inte idag. Hade planerat för att lägga mig i lä bakom en ö, men när jag kom ut var det närapå stilla bleken. Hoppades på Svedgrund och åkte dit när vinden var bra. Lyckas lura några borrar innan vinden tar i och gör att jag inte kan hålla kontakten med jiggen längre, och då blir det inget roligt. Prövar några andra ställen, men det ger inget resultat. Får i alla fall glädjas med P.G som lyckades knäcka koden idag som bestod i grodyngel längs botten i sakta mak. Jesus - vad hade den gett i odds? Vann gjorde regerande pimpelmästaren.
VattenTemp: c:a 11. Lufttryck: 1005 (lätt stigande). Mulet, regn.

120603
13 grader i vattnet och 8 i luften kändes inte som ultimata förutsättningar för gösfiske. Men det blir troligtvis inte så många nattpass på Gapern i år, så när möjligheten kom, tog jag den. Det var skurar med inslag av uppehåll. men det var bara att ducka för regnet så gick det bra. Gäddorna var på hugget men det var bara små jag fick. Hann att få 3 gäddor och några bomhugg innan store-skuren kom. Jag och allt annat blev genomdränkt. Med tanke på temperaturen fann jag för gott att bryta för att inte riskera att bli sjuk, trots att det sprack upp efter "orosmolnen". Sjuk blev jag naturligtvis ändå, men det kanske blev lindrigare än om jag härdat ut några timmar till.
En kort men ev. trevlig göspremiär.
VattenTemp: c:a 13. Lufttryck: 999 (lätt stigande). Regn.