Tillbaks till 2012

Grums Vinterträff dag2
Suget fanns att göra samm resa som igår. Men vi vägde faktorer för och emot och åkte ut till Åsnegrund och la i grejerna istället. I och med detta kunde vi börja fiska mycket tidigare vilket inte var helt ultimat med 2 skumögda gubbar som inte såg varken beten eller utlösare. Än mindre nät eller medtävlare. Men det gick bra utan incidenter tills solen gick upp. Vi tjurade oss ner mot Vårtan. Det enda som störde vår färd var en liten lax som hängde fast. När vi kom fram till Vårtan blev vi närapå rammade av löjfiskarn. Kanske lika bra. Annars hade det varit stor risk att vi hamnat uppe i nätet hans. Men fisket sög verkligen vid det här laget. Brynja hade redan fiskat fullt och åkt in och tagit på sig fracken till prisutdelningen. Då tog vi återigen till korvtricket (läs om detta under gårdagen). Och det hjälpte idag också. Det smattrade på med hugg så vi till och med en liten kort stund hade problem att få alla spön i sjön. Tyvärr fortsatte den inslagna trenden med bara för små. Vi råkade också ut för ett svårförklarligt scenario där styrbords ytterspö hade fastnat i babords pulka. Måste ha varit en fisk som löst ut i en skarp vänstersväng, gått rätt åt andra hållet och sen släppt varvid linan fastnat i pulkan. Någon annan förklaring hittade vi inte. Det var inte helt lätt att räkna ut hur vi skulle få in alla spön och linor. När vi trasslar på inser vi att det sitter fisk på ett av trasselspöna. Efter att trasslen är utredda och fisken är i båten visar det sig vara en godkänd också. 63cm bara, så det är en riktig kantrullare. Men vi sparar den och hoppas den skall göra att vi slipper ha en tom kolumn i protokollet idag också. Vi får någon för liten till innan det är dags att ta upp och åka in och hylla Brynjorna. Det som funkade idag var SAL25 i Bomber och Strike Pro utförande, X-rap, Yo-Zuri och en pärlemosked på riggen.
Brynja boys tog en överlägsen seger. Stort grattis!
VattenTemp: c:a 8 Vind: NO, c:a 5-8 m/s. Lufttryck: 1016hPA (sjunkande). Mulet.

Grums Vinterträff dag1
27 båtar på startlinjen. Årets team bestod av mig och U. Kändes inte som vi hade annat val än att åka bortåt Hönan-Prickgrund där jag och U haft bra fiske nu i höst. Men när vi var på plats var det inte samma aktivitet som vi tyckte behövdes för att ta en Grand Slam och full kvot innan lunch. Visserligen hördes det rykten om en och annan fisk i området, men för oss blev det bara en för liten, och den satt långt inne. Det var först när desperationen började göra sig påmind och vi tog till "korvtricket". Dvs, slappna av och lägga sig i medsjö och äta korv. Detta höjde aktiviteten. Nappen avlöste varann mer frekvent och vi hittade även måsdyk. Tyvärr var storleken inte nog bra för invägning. 5st hade vi i båten och alla var för små. Dagens största brände vi. Kändes dock som en misstänkt gädda. Nappen kom på NK sked och VK Veivi på rigg 5/8m samt X-rap i ytan.
Grattis "kung Brynja" som fiskade fullt idag. Leder solklart inför dag 2.
VattenTemp: c:a 7,5 Vind: S-SV, c:a 5-8 m/s. Lufttryck: 1016hPA (stigande). Halvmulet/Sol.

Eftersom det stundas Vinterträff i Grums körde jag idag efter den gamla floskeln att; "ett dåligt genrep borgar får en succéartad premiär". Valde därför dom sämsta betena på dom sämsta platserna. Och det lyckades till i stort sett 100%. Dagens enda hugg kom på 9m på riggen. En plugg försvann i samma veva. Var nog en glupsk gädda, för det var söndertrasad rev långt ovanför brottet.
VattenTemp: c:a 7,5-8,1 Vind: V, c:a 6-11 m/s. Lufttryck: 1013hPA (stabilt). Halvmulet.

Var tillbaks i samma vatten som sist. Inte min grej egentligen att åka på samma ställe två gånger på raken. Ut och bryta ny is på nya vatten är mer the shit enligt mig. Hittade även idag måsdyk. Men de navigerade ju fel - här fanns ju ingen betesfisk! Tog ut mitt eget plotterspår där betesfisken borde stå. Och det gjorde den. Och jag får hugg också. Känner en fin fisk i andra änden. In i båten kommer .... En gädda! Riktigt välbalanserad pjäs. Försöker få till en vikt på pjäsen, då det kan vara en B5 höjning. Men det guppar lite väl mycket, så jag tröttnar och hivar i den utan att ta något kort. När jag dolar och sanerar efter gäddan får jag hugg igen. Det är en blyad Grissly sked som går på ytan som det hugger på. Troligen så passade "saneringsfarten" bättre för den skeden. Får en fin öring på 75 cm. Den är garanterat en B5 höjning, så den får åka med. Jag lullar runt i området och det hugger lite då och då. Nästa på tur är en öring som bara är 69cm, men som känns fetare. Så jag sparar den också ifall den är större än den första (I efterhand visar det sig att den var ett kilo mindre än den första .- usel bedömning). Denna gång var det X-rap PG tacklad på översta spöt på riggen (c:a 4m). Näst på tur är en öring på 64 cm - den blyade Grisslyn igen. C&R på den. Sen följer en öring på knappt 60cm - X-rap PG i ytan. Till sist kommer ett hugg på Tomic 185 på 7m. Den rusar fint och det är bara att njuta av drillen. Samtidigt som jag gör detta smattrar det till och 2 andra spön löser ut. Nu blir det inte så avslappnat längre, då 1:an och 2:an snurrar in sig i varandra. Får handdrilla 2:an och ta upp 3:an innan jag kan koncentrera mig på originalhugget. 2:an och 3:an var korta öringar. Den som högg på riggen var en öring på 77 cm. Scheisse! Denna verkar också större än den första.Vad gör man nu? Ska jag releasa denna och hoppas på en ännu större? Beslutar mig för att behålla den också, och därmed är det slut. Kvoten är fylld.
Kändes lite onödigt att ta upp 3 fiskar på samma tur. Men tyvärr var de så lika i storlek, så jag kunde inte avgöra vilken som kunde vara en B5 höjning. Det borde å andra sidan höja mina aktier hemmavid, när jag kommer på min vita bisonspringare med en blodig säck full i döda djur. Det brukar som bekant inte vara så vanligt att det händer. Snarare en tom smörgåspåse. Men inte möttes jag av kärlek, hemlagad mat och lagerkransar. Jag möttes av moppen med order om att städa hela bostaden (i ett tonfall som man inte opponerar sig mot), nu när jag fick tid över. Så jag fick mitt straff direkt - detta gör jag aldrig om!
VattenTemp: c:a 8,5 Vind: V, c:a 5-10 m/s. Lufttryck: 1015hPA (Lätt stigande). Sol.

Tillbaks på mammas gata. Idag körde ja på "hemmavattnen", med Prickgrund som bas. Var sugen på att köra efter måsdyk. Och det verkade lovande direkt jag kom ut. Måsdyken låg på rad, så det var bara att vraka och välja. Får också en liten öring ganska omgående (Tomic 185 - rigg 7m), så det känns ännu bättre. Men måsdyken drar sig hemåt grisbergen och tunnas ut. Jag följer med så gott jag kan, men det resulterar inte. Det fina vädret byts ut mot dom bekanta gråblå molnen, så jag fäller upp kapuschongen och stälsätter mig inför ett surt regn igen (som dock inte kommer). Kör av lite fina kanter där jag skulle stått om jag varit storlax. Men icke. Gör då det enda rätta - ställer fören rätt ut i sjön för att försöka hitta lite bete eller ännu bättre hitta måsdyk igen. Får en trevlig resa där jag kan släppa ratten och bara gunga med och halvsovandes äta korv. Till slut får jag också se måsdyket jag letat efter. Kör upp i det och efter någon volta kommer första hugget - en lax som tuggat Tomic 185 i ytan. Måsen hänger i och jag får ytterligare en lax på en likadan Tomic men på 7m. Denna var stridbar och jag hade tur som till slut vann kampen, för den var inne i håven men sam ur flera gånger. Riktigt najs! Hinner få en för liten öring också innan måsarna tröttnar. Men jag hänger i och det verkar fortsatt finnas huggvillig fisk kvar. Får en knappt godkänd öring till och en för liten lax. När jag kommer upp på vad som måste bli den sista voltan innan det är dags att ge upp får jag ett sånt där riktigt vansinnigt rigghugg. Det låter i riggwiren som om laxen lyfter hela lodet innan det löser ut. Spöt står och hoppar och linan skenar åt alla håll. Men den släpper innan jag hinner ta spöt. Eventuellt var slirbromsen för hårt ställd, så det kan ha varit därför den gick loss. Var bra sugen på att köra in i mörkret, eftersom jag vet att det brukar vara bra fiske under första mörkertimmen så här års. Men med bara 23 min sömn det senaste 1,5 dygnet var det tyvärr tvunget att ta slut där. Men inte riktigt ändå. När jag plockar in kommer ett ryck och släpp när jag håller utlösaren i handen. Men den ger sig aldrig tillkänna.
Bäst idag var Tomic 185 men det högg också på X-Rap PG och Strike Pro (mässling). Brutalhugget på riggen på 9m kom på no-name Tomicen som jag körde för andra gången och har levererat hugg bägge gångerna. Tyvärr har jag nog hittat den i en fyndlåda med utgående färger, så den finns nog inte längre.
En kul notering idag var att betesfisken uppenbart drev med blåsten. Nästan varje nytt hugg kom en liten bit bort från förra hugget i vindens riktning. Kul dag!
VattenTemp: c:a 8,8 - 9,0. Vind: V, c:a 6-11 m/s. Lufttryck: 999hPA (närapå stabilt). Sol - mulet.

Körde på Hovahall-Sjöhälla-Härö idag. Känslan var att det var tvärdött. Inte tillstymmelse till liv. Inte ens asätarna fanns på plats. Dagens enda livstecken från vattnet var en gädda. Den skapade ändå lite muskelövningar då wobblern hade satt sig på tvären i munnen, så gapet gick som en plog igenom vattnet samtidigt som vinden tryckte på i röven. Tur ändå att wobblern inte gick åt. Men den var ganska demolerad efteråt.
VattenTemp: c:a 8,4 - 9,2. Vind: NO, c:a 5-8 m/s. Lufttryck: 999hPA (stabilt). Regn.

Fjärde serietävlingen i trolling för KHBFK stod på schemat. Jag hade bytt ut den linan som brast sist. Och tur var det, för jag får ett hugg som jag aldrig varit med om dess like på just det spöt. Linan sprutar ur rullen i en sanslös fart. Rullskrik el grande. Men det kanske inte spelade någon roll med ny lina trots allt. Eller jo, idag fick jag behålla wobblern i alla fall, men när jag greppade spöt med knappt någon lina kvar var fisken borta. Men det måste varit en förvirrad fisk som mötte wobblern och blev felkrokad, för såna fiskar som rusar så efter hugg tror jag inte finns i Vänern. Men en skön adrenalininjektion var det. Fick i övrigt 3st för små utspridda över dagen - 2 öringar och 1 lax. Körde på Stavik-Mässvik idag. Beten som det högg på var Strike Pro (mässling) blyad på ytan samt X-Rap överst på riggen (c:a 4m) - öringarna och laxen en no-name-Tomic över 9m på riggen.
Proteskungen som hade "pole position" inför dagens tävling poserade innan start med upphängd banan. Detta samt hjärtliga "lycka till" hälsningar torde gjort att dom var brända på den här tävlingen. Men dom är för starka. Dom stod emot bananernas och lyckönskningarnas destruktiva krafter och vägde in 2st fina öringar och tog en solklar seger. Detta var dessutom tredje segern på raken i KM, så med en tävling kvar är proteskungen redan ointagliga mästare. Otroligt starkt - stort grattis!
VattenTemp: c:a 9,0-9,3. Vind: S-SO, c:a 5-9 m/s. Lufttryck: 997hPA (stabilt). Mulet/halvklart.