Tillbaks till 2014

Dags för KHBFK:s arttävling. Det gäller att få 2 exemplar av lax/öring abborre, gädda och gös. Jag körde skjorta/slips och åkte ut till Svedgrund för att snabbt försöka pricka av måstearten abborre. Men det blåste rejält så dels var det svårt att pricka stimmen och dels var det otroligt jobbigt att dra upp ankaret när jag hade missat stimmet. Gick istället in i Kattfjorden och testade. Längre och längre in kom jag innan jag lyckades få två små parvlar till abborre. Tänkte ge lite tid att försöka få någon större längre ut. Det lyckades, men de var inte mycket större och det var fortfarande svårt att pricka stimmen. La istället om taktiken till trolling med fokus att få nästa måsteart - gädda. Under tiden hoppas man såklart på bonusfiskar i form av öring och gös. Sten-Kalle tänkte jag skulle hysa alla arter idag. Men det enda som fanns där var en armada av segelbåtar. Hade kört i 4 timmar utan ett enda påslag när ena riggspöt rusar vilt. Tyvärr inser jag snabbt vad det är frågan om. Vajern har gått av och lodet är på väg mot botten. Efter det lessnar jag på trollingen och försöker lite halvseriöst att spinna efter gädda i vassvikar. Men det kändes svårt med vinden. Åkte istället tillbaka till Svedgrund för att roa mig med abborrpimpel igen. men när jag missade stimmen igen lackade jag ur för gott och åkte in till land och gav upp. 2 timmar innan slutsignalen. Att jag hade glömt kaffet i land, senap och ketchup till körven hemma spelade naturligtvis in.
Tävlingen gick uselt för mig. Men för KHBFK var det en kanontävling. Både från arrangörers och deltagares sida.
Vattentemp c:a 18. Växlande molnighet.

D.G och jag tog en tur på Molkomssjön. Bäst att passa på innan startskottet för nätläggningen går, nu 1/9. Vi började med att släpa wobblers, men det tröttnade vi ganska snabbt på. Istället drog vi igång med den klassiska aktiviteten spinnpimpeldropshotsvertikaljiggskörväting. Det här med vertical jigging har ju inte funkat nåt vidare för mig. Som den sanna sportsman jag är skyller jag naturligtvis på utrustningen. Därför har jag bett ledande redskapstillverkare att framställa ett spö enligt mina önskemål. Resultatet blev: Det här... Hmmm. Snarlikt en pimpel. Men ta mej dreten om det inte nappade direkt. Och pimpelteorin stärktes när jag reflexmässigt la ifrån mig "spöt" och handdrillade gösen som högg. :-)) Och fler gösar blev det! Här skulle man kunna dra till med klyschor som "knäckt koden" eller "islossning" eller liknande. MEN. Faktum är att jag fick ännu fler gösar på dropshot, så egentligen är jag nog kvar på ruta 1. Det är nog så att det står så mycket smågös på botten här, likt kräftor i Vättern, att man inte kan misslyckas om man släpar nåt på botten. Kul ett tag, men gösarna var ju mindre än en hyfsad abborre. Tiden går fort när körven är kokt, så det blev bara smågös innan det var dags att åka och hämta skolungdomarna.
Vattentemp c:a 17. Sol!

Sista försöket på Örten? Fick chansen att fiska lite mer fokuserat en kväll. Men det var blåsigt och regn i luften. Ville få årsbästa på både gös och abborre för att bättra på Big-5 noteringarna som är usla 0,4kg på abborre och 1,8kg på gös. Med abborren klarade jag utmaningen - 0,42 kg. Största gösen var nog inte större abborren...
Kan summera en usel Örtensommar tyvärr. I alla fall storleksmässigt. Har haft en del kul fisken med ungarna dock och det är ju det viktigaste.

D.G och jag följde inte med på musikal, utan åkte ut på sjön istället. Tanken var att kunna testa på lite flötestrolling. Vi hade ingen betesfisk utan tänkte testa med slom istället. Det hade blåst jävulen under dan, men när vi åkte ut var det närapå stilla bleken. Vi kom på att vi hade ju fått fina betesabborrar häromsistens på pimpel, så vi åkte dit igen. Abborrarna var fortfarande på hugget, men idag var det av större storlek. En kunde vi med tvekan använda till flötestrolling, men vi hade ett riktigt kul abborrfiske med fina abborrar. De största brände vi naturligtvis...
När vi kom igång med flötestrollingen hade stormen dragit igång igen så det gick inte att styra båten utan vi blev bara vindens offer. Därför gav vi upp detta ganska snabbt.

Dags för en aktivitetsdag på Vänern. Nere vid bryggan satt ett gäng pöjkar och hade oljelarm på en powerbåt. Ett snabbt samtal till Dr. IronMike gav svar. Men det var ingen lovande diagnos från doktorn. Slut på olja i drevet efter en grundkänning. Tror inte det blev någon tur för dom, tyvärr.
Vi testade av ett grund innan vi gick in och brassade hamburgare på ö. Men hittade ingen fisk och ett stickprov gav samma svar.
Metade lite från ön ,men en liten mört blev enda resultatet. På hemvägen scannade vi ett grund igen. Hittade en matta nära botten med stillastående fisk. Såg för inbjudande, så vi parkerade över det, men hade inga större förhoppningar eftersom dom verkade i det närmaste apatiska. Men det var abborre som stod där. Dom nappade bra bara man presenterade blänket rakt framför dom. Inga monster vart det, men ett kul fiske. En handfull gösar fick vi också, men dessa var riktigt små.
Strax innan vi tänkte ge oss började det regna. Och det var ett sånt regn som man vet inte inger något hopp om att minska. Bara tvärtom. Så upp med grejerna fort som satan och in mot land. Regnet tog i och även blåsten. På Hammarösjön hittade vi en haverist. Dom tackade för erbjudande om bogsering, men menade att hjälp var på väg. Hoppas så, för vädret blev snabbt otrevligt.
.Vattentemp c:a 22-23. Mulet, regn,

Jag och barna tänkte ta ett nytt försök att gå iland på "fågelön" i Örten. Nu låg det bara två gäss där som vi makade på. Men ön var riktigt äcklig. Luktade skit och döda fågelungar här och där. Kokta ägg som var sönderpickade och allmänt otrevligt. Istället åkte vi ut och försökte fånga lite abborre. Vi hittade ett ställe med abborre under båten. De vi fick på pimpel rätt under båten var bara små puttefnaskar, men på dropshot en bit bort fick vi några större. Knappa halvkilot på de största. Men tyvärr är kvällarna för korta nu, så det blev ganska snabbt dags att åka hem igen.

Körde en av mina favoriter - smyfiske neråt bäcken med flugspöt i jakten på öringar. Nog fick jag en och annan öring och brände desto fler. Men det blev världsrekord i bortkastade flugor. Lyckades fiska bort dom på alla möjliga, och omöjliga sätt. Till och med när jag drillade fisk! Det tog udden lite av upplevelsen, så jag vankade moloket tillbaka till stugan. Provade en kort stunde med båten i blåsten, men det kändes svårt.
Var och besökte bekanta i Långflon som har stuga precis vid Höljessjön. Sjön är lägre än normalt (kanske 4-5m) på grund av reparationerna av dammen. Men det hindrade inte abborrarna från att hugga. Fina bitar på kanske halvkilot också. Satan vad häftigt att kunna ha ett brakfiske rakt utanför sturgan. En barndomsdröm!
Tillbaka vid Kvarnsjön var det vak-orgie i en stilla solnedgång. Jag kastade mig ut och kastade på vaken. Fick en fin öring, men jag hade varit så het så jag gav mig ut i kortärmat och kortbyxor. Därför blev jag öringmatens mat och fick ge upp ganska snabbt.
Lika trevligt som vanligt uppe på Kvarnsjön!