Tillbaks till 2014

140628 Ekenästräffen - 14.
Väderprognoserna hade varit minst sagt varierande inför tävlingsdagen. Igår såg det inte ut att kunna gå att genomföra tävling. Det blev start trots allt, men med ett hot om att tävlingen kanske skulle komma att avbrytas i förtid. Vi gjorde som vi brukar - gå till stället för för fredagens testfiske.Allt var upplagt för att blixten skulle slå ner på samma ställe för tionde gången på raken alltså. Vi hann att sätta allt innan regnet började. Det fortsatte sen hela dan. Vi fann samma mängder med bete som igår och drar på en gädda omgående. Men mer blir det inte. Vi tänker oss en förflyttning längre söderut när en blå Tomic på riggen löser ut igen. Denna gången på 12m. Det är en lax som ser för liten ut. Men den visar sig vara 63cm. Vi blev helt yra i mössan av den unika situation som vi håller på att få vara med om. Väga in blankt på Ekenäs? Men som de sanna pessimister vi är började vi spåna på anledningar till att vi inte skulle lyckas väga in. Avblåst tävling, krympande fisk osv. Ekolodsbilden ser kanonbra ut och vi inser att laxen hade huggit i kanten av ett "dike" på botten. Ser görbra ut. Det dröjer inte länge innan nästa blå-Tomic på riggen löser ut. Denna gick på 6m. Ytterligare en lax som absolut ser ut att vara för liten. Men den här mäter 65cm. Nu hade vi fått blodad tand och gick för en tredje. Men regnet och blåsten tilltar hela tiden och strax innan 13 kom beskedet att tävlingen skulle brytas vid 13. Vi hann att få ett hugg till på en blyad Tomic i ytan, men denna släppte tyvärr.
2 fiskar blev det till invägning som vägde c:a 3kg styck. Vi hade förhoppningar om att tangera vår bästa placering på en 17:e plats från det första året vi var med. När resultaten redovisades ropades vi upp först. Det innebar att vi kom 4:a! Ett jättekliv i bästaprestation på Ekenäs.
Ekenäsäventyret var lika trevligt som vanligt (eller kanske t.o.m ännu trevligare?) Synd på vädret, men det verkar som vi fiskar bäst när det är som jävligast (jmfr Grumsträffen -07).
Vattentemp c:a 15, Regn

Team Sliver intog Ekenäs för tionde gången på raken för att delta i Ekenästräffen. På tävlingen är det tänkt att vi ska lyckas med det i det närmaste omöjliga att inte väga in någon fisk på 10 år. Vårt upplägg brukar ju gå ut på att fiska hyfsat under träningsfisket på fredagen och sen inte få något på lördagen. Vi satte fingret i vädret och sen ner på sjökortet. Skarven. Jahapp, då får det bli där vi testar i år. "Tyvärr" sjöng det ju till i riggen nästan innan den hade landat på 15m och en grann öring kommer in i båten. I efterhand vägdes den till c:a 6,6kg. Den högg på blå Tomic så klart. Det såg bra ut med bete här, men förutom någon gädda blev det inget mer. Vi hade några oväder runt om oss med åska i, men vi gjorde bedömningen att åskan inte skulle komma över oss. Det visade sig vara rätt. Däremot fick vi ta del av allt regn som fronten släppte ifrån sig. I Säffle lämnade den ifrån sig 70mm på en timme! Mitt i det värsta ovädret får vi hugg. Det är min tur att få drilla, men jag erbjuder U att ta det istället. Han gör det och får drilla in en gädda i hällregnet. Vi lullade ner mot punkterna för det bra testfisket vi hade på fredan för 4 år sedan, men längre utei var det sämre med bete. Efter fronten sprack det upp och vi fick en fin kväll att fiska i innan nästa oväder kom.
Vattentemp c:a 15, Mulet, regn, åska, Sol

Jag och barna körde en ö-exkursion på Örten. Men det var svårare än väntat att hitta en ö som inte var upptagen av äggkläckning. Till slut fick vi samsas på en ö. Måsarna med ägg på ena sidan och vi med körven på andra. Gick bra tror jag. Som tack fick dom några korvbröd som vi inte orkat tratta i oss. Testade några ställen efter abborrar på hemvägen. Vi fick några borrar, men det var segt trots allt. Roligast var kanske att flirta med en trolig gös a´la vertical style, som jag såg när vi scannade grund och sen lyckades ankra över. Den stod och tjurade på botten och var uppe och tittade på olika jiggar, men ville inte smaka.
Det var svårt att hålla fred i båten, så vi åkte strax in till land och metade betesfisk istället. Även det var rätt trögt.

Hade äran att få köra ut en kock till V:a Långholmen i samband med ett företagsevent. Såg stora möjligheter att kombinera detta med lite pimpel medan kocken kockade. Men nej, kocken hade glömt grillgallren hemma. Bara att vända skutan mot Karlstad och hämta dessa. Men sen var logistiken klar och jag scannade av Bonäsgrund och dess satellitgrund. Stendött verkade det vara. Åkte istället ut till Hönan. Och där träffade jag på abbörrn på första stoppet. Och här var det alllt annat än stendött. Abborren var på hela tiden. Riktigt kul med ett stim hela vägen från ytan och ner till botten. När man halade upp en, jagade 3-4 till med ända fram till båten. Svinkul! När dom var som hetast var det till och med att det triggade dom när man släppte tillbaka fisk. Verkade som dom trodde en inkräktare kom och därför var det bäst att attackera betet först. Från en båt som låg lite längre söderut, bredvid ett tärnslag, hördes glada skratt så det fanns nog fisk där också. Runt om såg och hörde jag större fisk som var i jaginga - sannolikt öringar. Allt skedde utan en krusning på Vänern och sol = magiskt.
När kocken skulle hämtas fanns det lite mat kvar åt chauffören. Dretgött var det. Toppade upp med kokkaffe gjort på Vänervatten. Najs Ivning.
Vattentemp c:a 15

Vi var ute på ö-utforskning (Timmerö). Vart förvånad när det inte låg någon grinig kärring vid bryggan och bräkte. Ingen annan heller, så vi la upp bredsidan och gick på tur. Vi fick förklaringen ganska snabbt varför ingen annan var på ön - det var olidligt med mygg. Även på bryggan, där det blåste snålt fick vi inte vara ifred. Vi tog till flykten ut i stormen istället och fikade på ett grund och samtidigt pimplade lite. Svårt att hitta fisk i blåsten och där vi ankrade fick vi inget. Vi ville ändå ha revansch på abbörr´n så vi gick närmare land för att få lite lä. Där hittade vi huggvillig abborre och tidvis var det napp på alla spön. Men man var tvungen att vara exakt över stimmet. Eftersom båten svajade blev det markanta "huggperioder". När båten låg på 11m var det dött, men när den svajade in på 10,5m var det huggsexa. Barna var ändå lite lata och lät mig få fisken till hugg och sen drillade dom när den satt på. Helt OK upplägg ändå!
Vattentemp c:a 10 (!).

140621.
Nytt juniormete med resterna av midsommarbesöket. Vi var ner till broa. Även här var det trögare än vad det brukar. U.B drog fram det teleskopiska kastspöt med spinnare och drog smågäddor så det stod härliga till. Några abborrar blev det också.

Eftersom jag är lite svag för traditioner utfördes midsommarafton enligt traditionsprincipen. Där ingår juniormete samt nattligt gösfiske. På det nattliga gösfisket har vi bara fått en enda gös en gång. Men ingen uppfattade detta, så det är tveksamt om den är erkänd i alla led. Även i år uteblev som väntat resultatet.
Juniormetet gav en del fisk, men även här kändes det trögt. Men jag tror alla fick fisk i alla fall.

AK från Sunne hade pratat en tid om att bli med på Vänern. Idag var det dags för att komma ut från mörkret i Fryksdalen och skåda ljuset på Vänern. Efter en sightseeingtur innehållande flytande museum med Polstjärnans båtar, Mordor (även kallat Bryggudden) och flytande bostäder i Mariebergsviken var det dags för lite hardcore abborrpimpel. Vid första ankringen lyckades jag hamna över ett jagande stim. Det var full spruta - högg hela tiden. I ett par minuter... Sen avtog aktiviteten och dom bara stod och stirrade. Det här upprepade sig på alla grund vi ankrade på. Knepigt, men bra ändå att det gick att få fisk. TRM lyckades få en mussla på pimpel! Händer ibland i småsjöarna, men jag tror aldrig jag varit med om det på Vänern. Vid ett av de sista grunden som vi driftade över, då vinden var lagom för det, får jag ett sugande hugg som inte sprattlar. Gös! Säger jag och sticker näsan i vädret. Men inte var det en gös. Det var en hemmagjord pimpel som linan satt kvar på. Även blänket satt kvar. Och det var inte vilket blänke som helst! En Vänerpirk med väld baksida och med sigillet "OP" instansat. Tjoflöjt vilket bottennapp! Garanterat årets bottennapp och sannolikt årets napp alla kategorier. Nackdelen är väl att man aldrig kommer våga fiska med en sån raritet.
ALV visar tåga och vägrar ge sig och släpper i sitt blänk igen när jag plockar ihop ankare och annan bråte. Det lönar sig och han får dra dagens sista abborre när egentligen turen är avslutad.
Vattentemp c:a 17.

Var än en gång på en nattlig tur på Molkomssjön. Lyckades till slut få en minigös - säkert inte 20cm ens. Regnet drev mig hem idag också, men i princip inte länge från att jag hade tänkt ge mig ändå.
Vattentemp: c:a 21-24.

Fick svar om den märkta laxen som jag fick 140510. Den sattes ut vid Gaperhult 26/10 2011 tillsammans med 999 andra kompisar. En tillväxt på 144% på2,5 år. Ungefär som jag själv :-)).

Vi var ute och viftade med svenska flaggan på sjön idag. Mest blev det ö-häng, men på tillbakavägen prövade vi Svedgrund och testade abborrarna lite. Trögt idag också, men bättre än igår i alla fall, så alla som ville drilla fisk fick göra det.
Vattentemp: c:a 17,5

Senare på kvällen fortsatte jag det tröstlösa nötandet på Molkomssjön. Inte ett napp idag. När regnet kom kändes det inte alls tungt att bryta. Tvärtom faktiskt...
Vattentemp: c:a 18,5

Victoriapokalen -14
Det gick ju inte att hitta någon säker is när det var dags för Victoriapokal i vintras. I och med det sköts ju egentligen tävlingen upp till nästa år. Men det kom ett men emellan... KHBFK beslutade på årsmötet att lägga ner sin pimpelserie, som enligt traditionen brukar starta på nationaldagsafton, tidigare i vår. Normalt en fantastiskt trevlig tid att vara ute och pimpla tycker jag, så jag beslutade att köra Victoriapokalen som en båtpimpeltävling på denna traditionstyngda dag istället. 5st hörsammade kallelsen. Dock verkar jag ha missat att skicka kallelsen i god tid till de flesta. Fusk eller SBT?
Valde att gå ner till Långudden igen. Inte för att D.G och jag hade brakfiske där häromsistens, men det faktum att jag visste att det fanns fisk där och dessutom fick jag känslan att det var lite grövre fisk, gjorde det till ett förstaval. Fisk fanns det, men dom var så in i norden trögflirtade. Gjorde en förflyttning i området och fann fisk som gick att lura lite lättare, men det var trögt där också. Bestämde mig dock för att hänga i med trög fisk under båten istället för att jaga andra ställen. Det lönade sig, för tillbaks i land visade det sig att jag hade kammat hem mest poäng. Därmed är pokalen hemma igen!
Slutställning Victoriapokalen-14:
1. M.G - 39 fisk, 5450p
2. S-O.H - 30 fisk, 4600p
3. U - 18 fisk, 3340p
4. B.G - 12 fisk, 2960p
5. S.B - 17 fisk, 2890p

Hade knappt hunnit somna innan D.G tyckte det var dags att åka båt igen. Bara att haka på FiskeLilja igen. Vi la i vid Zakrisdalsudden. En fin, men inte helt genomtänkt ramp. Tanken var att gå rätt över till Långudden för att kanske tjuvträna lite inför den stundande Viktoriapokalen. Vi hittade fisk, men den var i princip helt ointressead av de sätt vi försökte locka dom till hugg med. En endaste abborre fick vi upp. D.G var sorgsen när vi var tvugna att bryta, så det lär bli nya turer inom kort.
Vattentemp: c:a 16.

Fortsatte den nattliga jakten efter smågös på Molkomssjön. Trots att det låg gösdoft i luften lyckades jag gå helt bom. En abborre som med lite god vilja vägde 100gr var det enda jag lyckades få på den turen. Starkt, på sitt sätt.