Tillbaks till 2014

Team Sliver är anmälda till Trollingfiskare mot cancer i Kallsjön. Sannolikt kommer vi inte starta, men anmälningsavgiften går direkt till Cancerfonden. Inte fel!

Eftersom både ungarna och jag var lediga passade det bra att ta en tur på Gapern. Att det skulle blåsa halv storm hade vi inte riktigt räknat med, men vi bet ihop och gav oss åstad. Än en gång fick jag känna mig nöjd med att FiskeLilja egentligen är överdimensionerad för småsjöarna. Idag kändes det bra och hon tog nordvinden tryggt. Vi testade alla heta grund vi kände till, men inte mer än någon lätt stöt blev resultatet. Fick ändå chansen att testa det nygamla ekolodet. Vi såg några riktiga grisekon, men ingen ville hugga. Men separeringen var förvånande bra. Börjar jag med vertical jigging nån gång har jag nog bra förutsättningar. Till slut tröttnade vi på grunden och började släpa drag istället. Och nästan direkt får vi ett hugg som dock släpper. Men nu kände vi att vi hade knäckt koden för dagen. Det var det sista hugg vi hade... Efter någon sjömil fick vi bryta eftersom S fick ont i magen efter att ha dragit i sig ett par liter MER.
VattenTemp: c:a 16.

När jag hade gjort min beskärda del av slit med hoppställningar och gräsklippning i stugan, åkte jag ner till broa och metade. Det var ju ändå första metardan. Skrönan säger ju att resultatet på första metardan speglar resultatet för resten av året. Verkar lovande - nappade på bra. Mest abborrar, men en och annan mört också.

Dags att dra igång dom nattliga körningarna efter smågös. Fokus ligger nu på Molkomssjön. Hade lite problem att få tag på fiskekort då macken var stängd, fiskevårdsområdesgubben svarade inte och webben kraschade. En app löste problemet så jag kunde lösa ett dagkort för kvällen. Helst ska man inte fiska här före 1/6, då nätgubbarna har företräde på sjön innan dess. Klarade att zickzacka mellan nätdukarna hyfsat. Ingen smågös blev det, men några mindre abborrar och gädder i alla fall. Sammanfattning; -jävligt kallt, jävligt blåsigt och jävligt mörkt.
VattenTemp: c:a 16-17.

Dags för 3:e trollingdeltävlingen i KHBFK:s trollingserie. Första blåste inne och andra kunde jag inte delta i, så detta var premiär i serien för mig. Idag blev "Feskern" med också. Historik och erfarenhet sa idag: "Åk till Högens". Rapporter och tips sa: "Åk INTE till Högens". Självklart blev det Högens... Tyvärr verkade rapporterna och tipsen stämma. Verkade helt öde - inga nät, inga andra båtar och dåligt med bete. Vi lyckades ändå få ett nafs på en blyad slom. Vi hade även något litet som hängde på, men som hade släppt innan vi fick in spöt. Men det var på tok för dåligt, så efter halva fisketiden lyfte vi och åkte "hemåt" mot Prickgrund. Här såg fiskbilden klart bättre ut, men huggen uteblev. Det var först när vi började styra kosan mot målgång som vi får ett nytt hugg på slommen. Gäddvarning och innan vi kan börja drilla har den knipsat tacklet.
Plus idag: Trevligt sällskap. Bockwurst & tjälknöl.
Minus idag: Dåligt fiske och senap och ketchup glömda hemma.
VattenTemp: c:a 6,8-9,4. Vind: Omkring S. Dimma/dis - sol.

För ett år sen sa jag att jag skulle vara på plats på Hönan om ett år igen. Det stämde. Inte samma karnevalsstämning som det brukar den 10/5. Faktiskt riktigt trögt. Annan nätläggning var nytt för i år. Långa längor - Svåra att förstå sig på. Göbben med vägkäpparna med dasspapper verkar inte örkat fått i näta i alla fall. Alltid nåt.
Mitt uppe bland "äggen" får jag ett hugg på en Tomic #185. Fint utras, men mitt i rusningen släpper det. När jag ska ta in det andra inlinespöt på riggen lyckas jag få en tvinning på linan att fastna inne i "röret". Slutar med att linan går av åt bägge hållen. Vad göra? Insåg att det inte skulle gå att få ut på vanligt sätt, så jag bröt av toppen tills jag kom åt trasslet. Men när det var klart stod jag med en vass kant på toppsprötet. Inte bra. Men jag lyckas laga det halvdant med ett rör från ett pater-noster tackel och lite vulktape. En megalax kanske det skulle hålla för i alla fall. Men det behövdes aldrig provas. Det enda som hände mer idag är att samma spö som förut drar iväg igen. Har taskig känsla när det rusar iväg, men den här gången sitter den kvar hela vägen. Det är en lax på 67cm. Märkt med SLU-märke. Kroken släpper när fisken går i håven. Bra, eftersom jag vill släppa tillbaka den. Men nåt gick snett. Troligen en avsliten gälbåge för det blir ett blodbad av aldrig skådat slag i aktern. Fisken är nog redan död när jag bonkar den. Nu fick den bli sparad och bli en dioxin-surpris åt någon gourmand. Och infon till SLU blev ju mer nogranna nu också. Men fy fan vad tragiskt om det hade varit en vilding... Tur i oturen ändå. Nåt mer blir det inte idag. Det enda är att ett slomtackel hade blivit knipsat utan att jag märkt nåt.
Förhoppningen är att köra samma repa om ett år igen.
VattenTemp: c:a 6,4-7,8. Vind: N-SV. Mestadels sol.

Dags för trolling igen. Målet var att köra på 57:an och utåt. Men på väg ut upptäckte jag ett område som såg intressant ut med mycket bete och en halv grad varmare vatten än runt omkring. Markerade området och gick tillbaka efter att ha lagt i allt. Det såg fortsatt hett ut och omgående kommer ett hugg på en toppskalle på riggen. Det var en gädda. Men snart kommer ett hugg på en slom som går i ytan. Tror detta också är en gädda, men in kommer en öring - 61cm. Området med varmvatten verkar flyta isär och det ser inte lika hett ut längre. Hela armadan från Norje verkade komma samtidigt mot mig också, så jag flydde "hemåt". Vid "gräsmatta" får jag ett fräckt hugg på rigg & 10m. Den blå Tomic:en levererade idag igen. En lax på 63cm. Går om mina huggpunkter, men det verkar inte finnas mer huggvillig fisk. Det är istället när jag flyttar på mig som jag får några ryck-å-släpp. Ett hugg löser ut och drar ut lina, men när jag tar spöt har den redan släppt. Här möter jag också "feskeanders" som också får några hugg på samma ställe. Han verkar vilsen - säkert en halv distans från sina vanliga rundor. :-)
Om jag tog ett rätt beslut att stanna i det heta området på morronen tog jag tyvärr ett dåligt beslut att gå ut till 57:an trots allt efter att jag bränt de sista huggen. Resan ut var helt bortkastad - kallt vatten och inget bete. Det är först när jag kommer tillbaka långt senare som det ser bra ut igen och det börjar hugga. Tyvärr är det bara gäddor.
VattenTemp: c:a 6,9-8,5. Vind: Växlande. Sol.