Tillbaks till 2018

180428 Idag var det dags för KHBFK:s trolling KM - spring edition. Det var fri start, så jag bara väckte tuppen innan jag gav mig iväg. Där jag la i fanns det gott om bete och fåglarna var som tokiga. Dessutom var vattnet c:a 1,5 grader varmare än omgivande vatten. Hade lite beslutsångest hur jag skulle göra. Vara kvar eller gå längre ut, som ju var planen från början. Beslutet blev att ligga kvar. Det är ju ändå roligare när det till synes finns förutsättningar. La ganska mycket tid på att ringa in varmvattenfläcken och sen köra igenom densamma. Visserligen fick jag fiskar. Men det var bara gäddor. Räknades inte idag. Hade även några rivna slommar. Men sannolikhetsläran säger att det var gäddor också. Gav till slut upp och gav mig längre ut i sjön. Men nu hade jag ju bränt alla möjligheter att gå till andra, på sjökortet, bra platser. Satsade istället på att vara värst i körvätinga som skulle ske i samband med målgång. Sträckte mig dock till platser som var bra "förr". Hade en del påslag, men det var rena bomhugg eller så brände jag dom direkt efter att jag greppat spöt. En sved lite mer än dom andra där jag såg att det var en fin blankfisk som hoppade sig loss på lång lina.
För att använda sporttermer skulle man kunna säga att jag hade "stolpe ut". Men det är inte helt sanningsenligt. Snarare "jag var med på plan". Men det är kanske lika bra att erkänna att man satt på avbytarbänken idag. Värst i körven blev jag inte heller, för där var hela Karlstadeliten på körväting samlad vid målgång.
Vattentemp c:a 3,3-5,4. Vind: Omkring S. Mestadels sol.

180420 Äntligen gick det att gå ut från Karlstad. Det satt hårt inne. Så sent som igår låg det fnas på Hammarösjön.
Det måste ju utnyttjas så klart genom att fiska i Härövattnen. Eftersom det var rätt tjock dimma på morgonen gick jag norr om Nygrund istället för som brukligt syd. Det med tanke på att det brukar vara mycket nät syd, men inga nord om. Här var nog dagens bästa fiskbild. Duger inte att vara efterklok. Men det högg ju inte ändå. Det gjorde det inte nån annanstans heller för den delen. Var så långt österut så det började jiddras på finska på VHF:en. Fick ta till desperata åtgärder och gå till amöbagrund. Går du bom på amöba så finns ingen återvändo. Bara timtals transport genom ingenstans. Men idag levererade amöba. Först en vildlax på 67cm och sen en liten en som också var vild. Den första högg en stor slom i en toppskalle med tveksam gång. Den andra en Strike Pro "Maja gräddnos". Som så många gånger förr hittar man fisken strax innan det är dags att ge sig, så dessa två blev det enda som hände idag.
Gó dá på sjön ändå. Var rädd för att det skulle bli för varmt idag när man hade lovat +20 grader på land. Men det var bara sista halvtimmen som blev panikvarm.
Vattentemp c:a 2,2-2,8. Vind: Omkring S. Dimma ->Sol.

180411 Hade tänkt att gå ut från Karlstad idag. Men där låg isen så tjock fortfarande att det hade kunnat funka med isfiske. Körde istället från Lillängen. Rundade Tärnan. Hade ett hugg på hela kvällen, för der var en kvällstur detta. Det som högg var en Lax. Högg en X-rap PG i ytan. Den sista jag har... Laxen var 62cm. Men sen var det över.
Vattentemp c:a 1,5-2,1. Vind: NO. HMestadels klart, men lite soldis.

#Brynja50 6-8/4, Baggerud
Fick förmånen att medverka på firandet av Brynja boys 50-års kalas. Själva kalaset gick av stapeln lördag 7:e. Vi olika hangarounds hade blivit ihoptussade enligt lämplig båtstruktur. Jag och nuvarande president Abbe i KHBFK skulle forma ett team. Presidenterna fick vi följdaktligen heta. Vi hade snackat ihop oss om att förlänga helgen genom att komma en dag tidigare och testfiska lite. Dom planerna grusades dock genom att det blåste kuling rätt in i Baggeruds spartanska hamn. Vi laddade istället mentalt genom att sitta och ljuga och äta gott i fiskestugorna i Baggerud.
Dag1, själva kalasdagen, satte vi spöna direkt vid rampen och gick norrut. Det börjar samlas på lite gamla huggpunkter härborta, så lätta förhoppningar fanns. Men timmarna gick utan att det hände ett skit. Vi hittade områden där tempen hoppade upp en halv grad inom små områden. Men nä. Tvärdött. Till slut började expresidenten misströsta rejält och den tidigare ganska goda stämningen i båten började sjunka. Då får vi ett förlösande hugg. Känns som en liten puttefnask. Jag gissar på en 57:a. När den kommit upp i båten visar det sig att jag missat gissningen med 24 cm. Laxen, som det visade sig vara, var 81cm och välskapt. Den hade huggit öven en ny modell av Rapala - Shadow rap. I ytan. Det visar sig att vi "hittat hem". Fiskbilden såg helt rätt ut, så det kändes som att det kunde börja hända saker här. Men trots att vi nötte på och fiskbilden fortsatt såg rätt ut resulterade det inte i fler hugg. Till slut verkar livert under ytan återgå till det normala också, så vi testar andra förmodade heta ställen. Men lika dåligt resultat där också. Det var först när vi hade börjat se slutet på dagen som vi får ett rigghugg på "den stive" efter en dodger på 6m. En lax var det också, men den saknade nästan en decimeter för att vara godkänd.
Väl i hamn fortsatte firandet med först körväting och senare på kvällen middag i goda vänners lag. Mycket trevlig och speciell tillställning.
Dag2 gick vi ner till Kils udde. Vi får ganska omgående ett dubbelhugg på löja i ytan. Den ena släpper, men den andra kommer upp. Dock för liten. Vi hinner få 4 för små i området innan en lax på 62cm kommer upp. Förutom löja var det Strike Pro "Maja gräddnos" som levererade. Allt i ytan. Efter den hyfsat intensiva huggperioden lugnar allt ner sig igen och vi börjar känna igen mönstret från gårdagen.
Riktigt trevlig helg med boende i lyxig stuga i Baggerud. Väldigt trevligt sällskap både i båt och på land. Fick många goa skratt. Stort tack Brynja boys och Abbe som gastade med den äran.